onsdag 13. mai 2020

Maken til...

Forrige onsdag hadde vi ei avtale med Tove og Barfi!
Vi møttes på midten, dvs i Veme - og deretter bare det rett inn i Soknas dype skoger med oss igjen.



Tove er mye flinkere enn meg til å planlegge, så da ho foreslo Igletjern-runden, slo jeg til med en gang.



Det var en cacherunde med hele 13 cacher fordelt på ca 8 km



Igletjern må vel kunne kalles høydepunket på turen, men det var ikke fint å sitte der.


Vi gjorde som anbefalt, og tok matpause ved "hytta hass Kåre",



 akkurat slik som mange tydeligvis hadde gjort før oss.



Jeg veit ikke stort om han Kåre, men han hadde ganske fin utsikt fra hytta si.



Igletjern-runden var egentlig ei skiløype, men det var stort sett veldig lett å ta seg fram gjennom skogen til fots også.



Cachene var greie å finne, og vi greide faktisk alle 13 👍


men Tølle har enda ikke helt forstått hvorfor vi leiker gjemsel 😅



Vi kom ut av skogen, og ned på Gamle Vemevei.


Tove nekta plent å ta en snarvei over innmark, så vi traska lovlydig både ned og opp i jordeskanten, i jakten på en cache. Det var ikke så værst utsikt, da - og heldigvis gjødsler de ikke med møkk her i disse "urbane" strøka. 



Det lukter mye mer VÅR her hjemme på denne tiden av året, selv om våren har kommet like langt her som der.



Men bygdevegene våre holder en langt høyere standard, enn hva man kan si om dette!



Runden gikk kjapt og greit, og vi syns det var altfor tidlig å gi oss.
I løpet av matpausa bestemte vi oss for å teste lysløypa på Sokna på sommerføre også.



Vi måtte kaste inn håndkledet på den andre cachen, men ellers greide vi oss veldig bra.



Vi satte neppe fartsrekord i lysløypa -

- for vi så oss jo om etter ett egna sted å sette oss -
Tove hadde nemlig to vafler på lur


Ved badeplassen sto det en benk og venta på slike trimmere som oss 😎


Runden var ikke over med det, og vi valgte å ta med oss bonuscachen -
-dvs ei ekstra sløyfe på ett par km.



Det var bare nydelig i lav kveldsol.



Da vi kom tilbake til lysløypas begynnelse, gikk sola ned.
Og vi tusla hjem til hvert vårt.
Tove har skrevet mer utfyllende om turen i bloggen sin HER



Jeg jobba torsdag, men hadde fri på fredag.
Da ville Bjørn bli med meg på tur opp på Rudsåsen. Jeg har gjemt noen cacher der som trengte tilsyn, og syns det var på tide å legge ut ett par til.



Alt var i orden på Breiskardtjern.



Men cachen på det neste av Rudstjerna, var klissvåt.
Vi slo oss ned og åt nista, mens loggen tørka i vinden.



Den tørka fort i sola, men jeg la i ei ny loggbok for sikkerhetsskyld - så nå er den klar for flere besøk.



Så gikk vi til  Tolleskatjern. Sjølve perla, syns nå jeg!



Der gjemte jeg en ny cache 😎



Den blåmerka stien fortsetter over åsen, men vi snudde og gikk opp på den høgeste toppen, der jeg har en cache fra før.



Den godeste Nalle var med og gjemte den for tre år siden!


Cachen har det kreative navnet UTSIKT 😍



Alt var i skjønneste orden, da vi tusla hjemover.



- men idylliske Vinkeltjern har ingen cache...! Hm.

Det er godt å komma hematt...

Jeg hadde arbeidshelg, dvs lørdag - søndag - mandag 😅


Bjørn tok en fisketur til Lier, og kom heim med masse Ramsløk.
...🐋👀🍃...



Jeg kokte suppe, fy fader det smakte godt!
Det smakte så godt - at gubben tok seg enda en tur nedover for å plukke mer!!!



Idag hadde Dattera liggi på egga sine i nesten fire uker, etter mine beregninger. Da skjønte jeg at det ikke var håp. Ho blei ganske sinna da jeg satte henne inn til de andre hønene, men ho prøver sikkert igjen når ho blir litt eldre, og klokere.
Ho var skikkelig lei av å ligge der for to uker siden, så ho stakk av - til STOR oppstandelse fra de andre. Det endte med at hanen jagde henne inn igjen, men innen ho kom inn igjen, hadde egga blitt kalde. Antagelig var de kalde for lenge.

I dag fikk vi låne en lapphund.
Ikke en hvilken som helst lapphund - men en brun lapphund
- nesten akkurat maken til Nalle!



Tussi var mer en klar for å bli med gutta på tur - det var rart, vondt og godt,
 ja rett og slett litt rørende ❤️




Tølle var helt betatt av tante Tussi.



De leika seg litt i snøen på lapphundvis ❤️



Vi beundra svaner og ender som svømte i det iskalde vannet...



Ja, for det var kaldt idag!



Det kom ei haglskur rett som det var.



Det mangla ikke på go'biter heller 😋




❤️❤️❤️




Tussi blei levert tilbake til Hege etter noen timer,
 men vi skal få lov til å låne henne igjen.



TUSSI 💖


💓av Nallegarn 💓

...ps. jeg tenkte å legge ved oppskrift, men det får bli neste gang...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar