tirsdag 9. juni 2020

Uke 22 - på rett vei

Jeg er fremdeles på etterskudd når det gjelder blogginga. Det har allerede gått ei uke siden vi var på Hønefoss Dyrehospital for vaksiner og sjekk, men alt ser ut til å gå den rette veien nå.



Pelsen til Tassen kunne jeg nok ha skrivi ett eget blogginnlegg om, men det blir ikke denne gangen. Magen hans er dessuten på bedringens vei, og vi krysser det vi har for at det fortsetter slik.



Tølle er tipp topp både når det gjelder sjøltillit, utseende og kondisjon,
 akkurat slik som tenåringer skal være.
Vekta hans var 10,4 - Tassen "bare" 9,8
- bittelitt ergelig att lillebror er størst, kanskje...



Heimvegen gikk om Strømsoddbygda, Bukollplassen - og Trollfossen.



Jeg hadde tilfeldigvis pakka en liten tursekk, sånn i tilfelle det skulle bli en tur...


Det blei litt av en tur oppover fra Bukollplassen, for det var både varmere og brattere enn forventa...



Gutta hadde overhodet ingen betenkeligheter med å krysse elva,


- og etter ett par km, var vi brått 70 km fra Hønefoss.


Her var det stillheten som rådet...
Nei, ikke stillhet, men ensomheten



SETT PÅ LYD 😉



Vi fulgte elva oppover så godt det lot seg gjøre.

Tok noen korte pauser innimellom


Jeg fylte vannflaska mi med friskt, iskaldt fjellvatn.



Vatnet var så kaldt, at hånda ble helt nummen den korte stunda det tok før flaska var full



Snart oppe....






Her er elva nesten rolig...


Gutta vågde seg bort til elva for å ta en smak



Oppe!



Her var ikke larmen fra Trollfossen like øredøvende, så vi kunne ta oss ei skikkelig pause.



De tok seg ett realt snøbad også, før vi gikk videre 😅



Vi måtte snu før vi kom til Fosstjernet, 867 moh,
 for nå var det ikke mulig å hoppe over den "vesle" bekken.



Jeg vurderte muligheten til å gå opp på Bukollen isteden

men vi blei enige om å gå dit en annen gang...



Det var overraskende mye snø i fjellet!



Tølle har virkelig lært å sette pris på snøen nå 😆



Da vi gikk nedover igjen, kjente jeg røyklukt fra ett bål.
Noen hadde slått seg til på den fine plassen der fossefallet er aller størst, så vi tok en omvei forbi dem.




Vi slo oss til helt nederst i fossen. Gutta tok seg en liten blund igjen, mens jeg satt og beundra elva.
Vann er bare helt ubeskrivelig fascinerende 😍



Det var som sagt skikkelig varmt denne dagen.
 Gradestokken på Fjellandvollen viste 23 c.



Bjørkeskogen sto nyutsprungen og irrende grønn.


Naturen har snart tatt tilbake Brænnseter, men man kan fremdeles finne mange spor fra svunnen tid der stiene møtes og deler seg.



Vi fulgte stien som går til Bukoll...


...plassen.



Tølle var førstemann utpå brua.



Unnskyld, men jeg får ikke bestemt meg for hvilken bilder som skal brukes...





Så gikk vi igjen, da.



Jeg tilstår lett at jeg liker best å gå nedover denne stien.



Da kan man virkelig nyte utsikten.



Vi oppdaga brått mennesker på vei oppover stien, og da ble det liv i Tølle 🙉🙊


Han må ha trodd det var ekte troll som kom oppover stien 👀



Her gror den grønneste og frodigste blåbær-lyngen jeg noensinne har sett!


Turen fra Bukollplassen og opp Trollfossen er vel bare fem-seks km, men vi greide å bruke opp hele dagen.
Vi kommer snart tilbake, håper jeg!



Dagen etter, altså på onsdag - blei Bjørn med da vi henta Tussi 😊



Vi gikk fra Trytetjern og rett opp på Klevarudnatten.


Også den turen var mye brattere enn jeg huska.
😅
Vi trengte litt tid på å få att pusten, så jeg lasta ned Stolpe-appen og logga min aller første stolpe. Den var svart, tilogmed - ekstrapoeng der 💪


Så fant vi på at istedet for å gå ned igjen samme vei, ville vi følge den nymerka stien mot Midtskartjern.



Stakkars bikkjer, de var tørste - og her var det lite vann å finne..



Stien gikk gjennom svære hogstfelt.



Heldigvis var det godt merka, og stien rydda for kvist og kvas.



Da vi kom ned til tjernet, hoppa Tussi rett uti 😅



Vi tok oss ei pause, før vi fortsatte nedover grusvegen tilbake til Trytetjern -


men ikke før jeg hadde logga min andre Stolpe 😊


Denne runden var ca 7 km, og den frister vel ikke til gjentakelse 😅
Men det var en fin dag!

Resten av uka jobba jeg, men nå har årets sommerferie såvidt begynt.
Om noen timer skal vi treffe Tove og Barfi igjen.
LEV VEL!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar