lørdag 11. juni 2022

Luftetur på Likkistefjell...og noko attått

 Tenke seg til at en liten tur til Likkistefjell kan by på så mange bilder 😂

Vi parkerte bilen ved Raufjell-bommen. Myrene er søkkvåte etter alt regnet den siste tida, så jeg valgte å følge vegen den første stubben - til vi kunne svinge innpå stien til nedre Raufjellsetra, og følge naturstien derfra.


Blåbærlyngen hadde høstfarge her også, så det blir nok lite bær i våre trakter år, ja.
 Det skyldes antagelig den snøfattige vinteren.


Det var skikkelig sommertemperatur denne dagen, sjøl om det blåste endel.
 Tølle og Tassen søkte ly i skyggen.


Stien er lett synlig, og Findus ville videre.


Jeg syns det er utrolig fint her oppe på dette vesle fjellet.
Øyet kan ikke se seg mett!


Her er mange småpytter å slukke tørsten i, ihvertfall for de firbeinte.
Jeg kan vel ikke si slikt myrvann frister meg - men idyllisk er det.


Vi gikk nå der og somla, og plutselig blei vi forbigått av ett trivelig og sprekt par!

Somlekoppene ;-)

Da vi nådde fram til utsiktsplassen, var de allerede på vei mot Raufjell


Benkene har gått i full oppløsning nå, alle unntatt en.
Der satte jeg meg ned for å se meg omkring. Findus var også nysgjerrig på utsikten. 
Det er faktisk ikke mange hytter å se, nesten bare de gamle setrene på Domfet, faktisk. Det er bra.


Jeg husker ikke hva som står på informasjonstavla til Naturstien, men man ser ihvertfall veldig mye av Vassfardalen herfra. Bringen omtrent midt i bildet.


Bak gutta ligger Nevlingen og Aurdalsfjorden og blinker.


Greplyngen har begynt å blomstre. Den liker seg på de tørre, forblåste toppene.


På tilbaketuren kunne de slukke tørsten igjen.
Men jeg hadde ikke lyst til å gå hjem så fort, så vi tok den smale stien utpå den andre toppen...


Det er jo fin utsikt herfra også!
...sjøl om vi har sett den før...


Nå fikk gutta ro på seg, og la seg og slappa av.
Det er en god ting når man er på tur.


Kikkerten lå hjemme. Dumt.
Det er stusselig å se flatehogsten i Vassfaret, så jeg velger å fokusere på Nevlingkollen og mimre om den fine turen vi hadde utpå der i oktober i fjor.
Lurer på hvordan det går med byggingen/restaureringen av Fjellsetra til Vassfarplassen. Jeg må få tatt meg en tur for å se snart.
Findus er nesten for stor til å putte i sekken allerede, så det kan vel hende jeg bør vente til høsten - når han kan bli med på lange turer...


Findus ville absolutt IKKE sitte på steinen aleine, slik som jeg hadde tenkt 😅


Det kom brått en merkelig fuggel flaksende i vinden. Den slo seg ned i ei fjellgran og begynte å "synge". Tassen hørte den ikke, Tølle og Findus blei som forsteina.
KOKO KOKO KOKO


Snaaart nede i skogen igjen. Måtte bare nyte utsikten bittelitt til...


Blålyngen blomstrer langs stien.

Og fjellbjørka har blitt irrende grønn.

Selvfølgelig rakk vi ikke å besøke mamma den dagen, slik som jeg hadde tenkt.
Vi måtte skynde oss heim, for å være klar til Rallylydighetskurs 😂
Håper vi har lært noe...


Resten av uka har jeg jobba, og det har blitt bare småsprell for å slite ut hundene før de skulle være hjemme aleine. Det har vært dager med regn, men jeg rakk heldigvis å klippe "plenen" før det begynte.


Når jeg først er i gang med å blogge, kan jeg jo skrive litt om Stolpejakten også.
Vi tok årets første stolper den 28.mai


Det ble en interessant runde ved Trytetjern og i sykkelstiene der omkring.


Stiene er veldig fint tilrettelagt, men jeg var litt redd for å møte syklister. Stiene må jo være beregna for gående også, iogmed at det er stolper her.
Vi møtte bare to vandrere, som var ute i samme ærend som oss.

Lundehunder på sten!
Fint å gå på stolpejakt i skogen 😍


Vi tok oss en liten kvil oppå toppen før vi snudde. 
Dette er KOOOOZ, altså!


Om det ikke bli blåbær i år, så blir det kanskje molter!


Så var ringen sluttet, og årets første stolper i boks. 
Stolpejakten - den ideelle aktivitet for hannhunder og gamle damer 😆

Hallingdølen  forrige laurdag...
😄

GOD HELG!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar