torsdag 6. oktober 2022

Smått og stort

Etter de fine dagene med alle de fine turene, fulgte arbeidsdagene slag i slag.
Da ble det bare tid til småturer rundt omkring i Bergheim. Det var ikke så farlig det, for været slo om. 


Koselig å se andre dyr i Bergheim-kroken!
Sjøl om jeg ikke har peiling på hest, liker jeg disse fjordingene spesielt godt. 


Gutta har fått seg nye kobbel med refleks og fine farger!
Jeg har leita etter slike i flere butikker, men endte tilslutt opp med å bestille dem hos HundiNorge.


Det er lettere å holde styr på hvem som er hvem når de har hver sin farge, for hannhunder i bånd har en tendens til å surre seg inn i hverandre ganske fort.
Tirsdag den 27. begynte vi forresten på nytt kurs hos Emma igjen. Denne gangen foregår det i Nesbyen, og det er passeringstrening som gjelder. Dette kurset ble utrolig nok bare halvfullt (!!!) Både Findus og Tølle fikk prøve seg (og oppførte seg kjempebra!) den første kvelden. Tassen er den eneste som vanligvis ikke bjeffer og utagerer mot andre, så jeg har en "liten" utfordring der...


"Vi" sliter litt med vekta, også.
Det var en eller annen gang i vår at jeg innså at noe måtte gjøres - da vekta bikka 85😨😱
Jeg er en forholdsvis aktiv 57-åring, men som dessverre er altfor glad i sjokolade og potetgull.
Jeg jobber ofte siste-vakter og trives med det, men det endte altfor ofte med en ferdigpizza ved midnattstider, etter at jeg hadde kommet meg heim og lufta bikkjene.
Så skulle jeg altså ta meg sammen.
Og takket være gulrøtter og frukt, isteden for lakris-is og snop, greide jeg faktisk å gå ned to-tre kilo, men så var det stopp. 
Jeg kunne skylde på været og lite aktivitet på turfronten, men hva hjalp vel det 😅
Jeg kom ikke av flekken...

Jeg nevnte såvidt i ett tidligere blogginnlegg, at jeg hadde begynt på denne lavkarbo-dietten,
og jeg var vel litt skeptisk i utgangspunktet...

Onsdag den 28.9 ble en liten merkedag.
10 KG LETTERE!!!
Jeg har ikke slanka meg, men prøvd å legge om livstilen. Jeg som var skikkelig matlei og slettes ikke syntes det var moro å lage mat, har prøvd ut mange nye retter og nye smaker - og jeg har storkost meg! Jeg har fulgt dietten jeg har fått av Stig Wedvik i Lev Lettere, nesten til punkt og prikke. Det har ikke vært snakk om sulteforing, men rett og slett en bevisstgjøring og omlegging av kostholdet. En gang i uka har jeg veid meg og vi har tatt en "prat". I tillegg til "nett-kurs" og flere inspirerende mailer som omhandler forskjellige temaer (- slik som f.eks ultraprosessert mat), har vi ei egen facebook-gruppe.

Denne helga kunne jeg unne meg ett glass rødvin med god samvittighet.


Jeg har bakt knekkebrød og lavkarbo-rundstykker og jeg har kokt fiskesuppe!!! 
Jeg har tilogmed spist blåmuggost - og likt alt sammen! 


Bjørn lider heller ingen nød, om noen skulle tro det. Når han får servert f.eks biff i fløtesaus eller gryteretter, er han blid som ei sol. Han må bare fikse potetene sjøl.

I dag har jeg hatt stor-opprydding i klesskapet mitt, og kasta en svær haug med gamle klær! Jeg er ikke glad i å gå i klesbutikker, og har heldigvis fremdeles det jeg trenger - sjøl om mange av klærne er 20 år.
Soverommet blei ommøblert i samma slengen, forresten! Nå gleder jeg meg til å legge meg i nyvaska sengetøy på ett ryddig, reint og nesten støvfritt soverom.


Det regna voldsomt forrige uke, og Finneseta blei stor og vill.
Hallingdalselva steg, og idag var utrolig nok strømprisen nesten som "i gamle dager"


Forrige torsdag rakk vi en tur opp til Utsikten før jeg skulle på jobb.
Vi gikk vegen oppover, og tok stien nedatt. Det er god trim som jeg burde gjøre oftere 😅


Fredag formiddag møtte vi Lizzie, Sara og Emma nede på jordene.
Det var ekte gjensynsglede!


Elva er som sagt stor igjen, og det var så idyllisk da sola kom fram!


Det hadde blitt ett skikkelig Golden-paradis langs jordekanten.


Lizzie tok seg ett deilig bad...


Emma og jeg fotograferte i ekte paparazzi-stil 😅


En fin Bergheim-gjeng!


Findus er en skikkelig rundbrenner


Han liker å leke seg med de store 😉





Så var det endelig fri-helg igjen. Findus og jeg besøkte mommo, etter at jeg hadde gått en liten tur med hele trioen i Flå. Ho var i sitt vanlige gode humør, og ville gjerne blitt med på tur, om det ikke hadde regna. Noen dager seinere, hadde ho dessverre fått påvist korona.
Det var skikkelig drit, da - men ho er i fin form, og jeg tror ikke jeg er smitta. 




Hønsegjengen har hatt fine dager i oktober. De har tatt seg ferie, og legger ikke ett eneste egg om dagen. De kjenner sine rettigheter når de myter.
Sommerens kyllinger må jeg kunne si var en suksess! Det viste seg å bli en fin hane, og fire søte høner.

Nå nærmer det seg arbeidshelg igjen, den begynner allerede i morgen (torsdag)
Så får vi se når jeg rekker å skrive om helga som var...

6 kommentarer:

  1. Så flink du har vært! Det er gøy når livet smiler og en får det som en vil 😊 Greit å finne e "kur" en trives med og fungerer i hverdagen uten for mye styr.

    SvarSlett
  2. Du er god ! Så bra du lykkes med dine mål, det er jo inspirerende ! ( Du er jo bare vakker ) Fine nye band for guttegjengen ! Her har høsten " begynt" så vi nyter fremdeles høstfarger her nå også

    SvarSlett
  3. Masse flotte bilder. Wow! Du imponerer virkelig. 10 kilo er mye og du har ikke brukt lange tiden på det heller, men jeg har hørt av andre også at dette er "helt normalt". Bare pass på å stoppe i tide...

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har lagt inn nytt bilde på toppen :) Så fint det er! Fineste gutta-boys.

      Slett
  4. 10 kg❗️❗️ Det er mye. Du får til alt du prøver på du. Gratulere med ny vekt😘😘😘

    SvarSlett
  5. Så flink du har vært! Jeg skulle gjerne gått ned noen kilo, men jeg har ikke viljestyrke nok til å følge noen livsstilsendring på samme måte som du har gjort. Så jeg kutter ned på godterier, og jeg ser resultater, selv om det tar sin tid :)

    SvarSlett