tirsdag 16. mai 2023

VÅR



Tusen takk!



Det er da ikke sååå mange dagene siden vi kasta snøballer oppi bakkan!


Det var faktisk dagen etter at vi kom hjem fra Tjøme, så det må ha vært mandag for to uker siden.


Det var jo skolefri og 1.mai - guri malla som tida flyr!


Tølle syns det var kjempemoro å fange snøballer 😁


Energi-nivået mitt har ikke vært særlig høyt disse vårdagene.
 Om det kommer av ustabilt vårvær, eller bare er latskap - er jeg ikke sikker på.


Jeg greide å snike meg unna stubbetrening også, siden smådamene var med oss 


Da vi kom nedatt fra Utsikten, ble det noen runder gjennom tunnelen og litt triksetrening, før vi takka for selskapet og kom oss i hus. Findus og alle hadde hatt en kjempekoselig dag,


Kaninene fikk flytte ut noen dager. De har god pels nå, så de hadde ingen problem med å holde varmen selv om nettene var kjølige. De kosa seg fælt på "hyttetur", tror jeg.
  

Dagen etter gikk vi bortover-tur. Ved Dekkan lå det snø i vegen, så da ble det en snarvei gjennom skogen og opp på Masteløypa.


Det er ei fin tid dette her, nå når det blir mulig for å variere turene i nærområdet litt mer igjen.


Jeg visste jo ikke hva som venta meg bak neste sving, men håpte stien skulle være fremkommelig.


Utsikten tilbake til Bergheim åpenbarte seg


Linje-rydderne har rydda bort alt etter hogsten under mastene, bortsett fra ett sted.
Rart at de hadde lagt igjen dette, når alt anna var rydda vekk. Men, men, vi kom forbi etterhvert, og resten av denne delen av stien, var fin.
Der vinden har herja, er det fremdeles uframkommelig - men det ble jo nesten en rundtur likevel.


Vi har endelig fått satt opp ett gjerde ved inngangspartiet, slik at det er mulig å begrense hundenes frihet og voktertrang. Det kan til tider bli vel mye bjeffing...
De kunne bare ikke fatte og begripe hvorfor vi hadde gjerda inn den nye, fine gryntegrisen 🐖?!?


Bjørn og jeg ble temmelig forundra over hvor hjelpesløse de var, som ikke gikk gjennom den åpne grinda og henta grisen sjøl, da de innsåg at det ikke nytta å grave seg gjennom gjerdet 🙈


Tassen lar seg fange av solstråler, han 😅


Sola har varma godt den siste tida.


Men det lå fremdeles snø i svingen nedom Utsikten 5.mai

 
Det vart litt bøy og tøy igjen, som seg hør og bør 😅


Deretter gikk vi beinste gjennom skogen og ned på Plassen til Tassen.


De ville være med på bildet de to andre også.
OK. Nå som jeg har overtatt poseringen på Utsikten, får trioen holde stand her😅


Maste-sti-merket.
Litt ergerlig at vi enda ikke har kommet oss til Nallenatten, altså!


9.mai hadde bjørka fått museører


Fredag den 12. fikk Findus vaksine av veterinæren og ei rosa pipemus av meg 😊


Undersøkelse og vaksine gikk veldig bra. 


 

Mye takket være den livlige assistenten Lily 😍


Findus hadde ikke hatt en så morsom dag på lenge, han!

Findus og musa

Det er ikke fullt så kjekt å være Tassen om dagen. Blodprøvene han tok i februar, viste at alt sto bra til med både lever og nyrer, og flere mulige diagnoser kunne utelukkes. Men kroppen tar til seg lite næring og det produseres av en eller annen grunn for mange røde blodceller. I tillegg har han begynt å drikke veldig mye, og vekta hadde gått ned til 8 kg på 2 måneder (-500g). Han tisser selvsagt ekstremt mye siden han drikker så mye, men matlyst og avføring er det ingenting å si på. Temperaturen var normal, men tannkjøttet er lysere enn normalt. Han viser ingen tegn til smerte når vi klemmer på magen, men han står ofte og krummer ryggen - og skjelvingen vi ser iblant, kan like gjerne være tegn på smerte som på frost. Mage/tarm-biopsi er ikke å anbefale på lundehund, og vi ble enige om å se an litt til. Han skal få smertestillende (Onsior) noen uker, bare for å se om adferden endrer seg. Vi vil ikke at han skal ha vondt, men ser dessverre ikke bort ifra at han lider av en type kreft. Ei ny blodprøve vil kanskje kunne gi flere svar, men vi ville ikke stresse ham unødig opp denne dagen.
Tvi tvi, Tassen 💓


Tassen var ingen sinke da vi kom heim og gikk tur oppover bakkan.
Da var det Stripa som ble gående bakerst 😆


Alle tre ville nyte den siste snøflekken oppi svingen.


Jeg har fått litt angst etter at snøen forsvant, og en ser hvor bratt og ulendt det er nedom stubben.
Jeg blir nesten svimmel av å balansere ved synet utover lia, så jeg har blitt nødt til å vende blikket inn mot veien! Herregud, altså - det er på tide jeg begynner med noe anna, sjøl om jeg egentlig aner en viss bedring på balanse og bevegelighet. Men jeg tror Tølle bekymrer seg litt for meg også...

  

Så prøvde jeg meg på noen selfier av oss på Plassen til Tassen, da vi kom ned dit 

Jeg har hatt helgefri, og helga ble fylt med litt av hvert.


Snøen begynte for alvor å smelte innpå fjellet, og Finneseta steg.


Plutselig ble det skikkelig grønt.


Det ble nesten sommertemperatur! 
Ihvertfall var årets første sommerdag ett faktum, denne dagen da Lillian og jeg tok oss en skitur!
Jeg tenker jeg får skrive mer om det siden 😎


LEV VEL!

4 kommentarer:

  1. Utrolig hvor aktiv du har vært, til å klage på energien. Får håpe vinden løyer litt så det blir skitur i morgen også. Det er alltid kos å være på tur med dere.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er trøtt hele tida, jeg - men det har jeg jo ikke tid til :)
      Vi skal nok få en fin 17.mai uansett!

      Slett
  2. Krysser fingrene for Tassen <3

    SvarSlett