tirsdag 9. mai 2023

Bondeliv!

Det er ikke ofte jeg har noe å skryte av, men forrige lørdag hendte noe helt spesielt
- Tassen og jeg dro på langtur!


En skulle vel tro vi hadde vært bortreist hele uka, når vi først dro så langt 
- og knapt noen har hørt fra oss siden,
men vi var tilbake på Bergheim allerede dagen etter. 


Uka etterpå gikk i full fart takket være lange arbeidsdager og jobbehelg tilslutt.
Men jeg har rukket å lengte tilbake til det gode liv på Glenne mange ganger…


Tjorven ble kjempeglad da ho så at jeg hadde med meg Tassen, og Tassen var strålende fornøyd over at det var han som fikk all oppmerksomheten, for en gangs skyld


Det var herlig å se Gry igjen
men vi veksla ikke mange ord, før vi forta oss ned i sauefjøset.
Ho hadde noe å vise meg
🥰


Brumlemann tok vennlig imot oss, nyklipt og fin.
Han hadde full oversikt da vi steg inn i det aller helligste.

 

Det var ikke bare en grunn til at Gry hadde tatt seg en ukes «ferie», men 15 
🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑


De små lamma var alle sammen født den siste uka, og de var uimotståelig søte.


Ett lam fikk ekstra god pleie og kos pga en vond fot. 


Han hoppa fornøyd omkring på sine tre bein og en dorull-fot.


Søya passa på at begge fikk en melkeskvett titt og ofte. Tvillingene var jevnstore og fine,
 så Dorull-gutten led såvisst ingen nød. 


I en annen binge sto trillinglamma med mor si. Søyelammet hadde skikkelig næringsvett, men småbrødrene fikk litt ekstra mat flere ganger i døgnet, for sikkerhets skyld.


Noen ganger var de veldig sultne...


Sauemor fulgte med og så til at alt gikk riktig for seg. Som om det skulle være noen grunn til å tvile på denne bondekonas evner og gode vilje.


Det var verre med mine ferdigheter, men jeg var så heldig at jeg fikk prøve meg likevel.
Det satte jeg umåtelig stor pris på. Det var lenge siden jeg hadde fått være med på slikt.


Kuene rauta utålmodig ratt vi kom ut av sauefjøset. De forventa mat og stell de også, og mente tydeligvis at vi hadde somla fælt og lå laaangt etter skjema


Selma, eller var det Vilja?, var litt sjenert når jeg viste meg i fjøsdøra

Sara nærmest meg, fin farge! Jeg tror de hadde faste plasser når "bordet ble dekket"

De er liker nok best å ha Gry for seg sjøl, så bortskjemte som de er.

Terje får børsta seg, Sara ville ikke akkurat da

Jeg beundrer den norske bonden som viser slik omsorg for dyra sine❤️

oksekalven Kjell er ganske søt!

Kalvene nærmer seg året, og lever lykkelig uvitende om at mødrene deres venter besøk av «oksen» i disse dager. 
Men graset var lysegrønt, og sommeren var veldig nær på Tjøme.
Hva mer kan man ønske seg?

'
Kvitveisen blomstra, og fuglene sang


- og vi satt ute og koste oss en lørdagskveld.
Vi hadde så mye å mimre om og det ble temmelig kjølig etterhvert, men vi priste våren så godt det lot seg gjøre den aller siste helga i april.

Ps. Her er ett Husker-du innlegg fra 2011....


Turer tok vi oss også tid til.
Oppe på beitet har Gry hengt opp fine informasjonstavler om dyra som holder til innafor gjerdet.
 Da bør man kunne forvente at båndtvangen respekteres, og at turistene holder seg på stiene utafor beitet.


Vi tok oss en runde innafor, for å sjekke at gjerdene var i orden etter vinteren.
 Sauene skulle opp hit en av de første dagene


Det er så idyllisk der oppe, med eldgamle, mosegrodde steingjerder og store krokete lauvtrær.


Tassen koste seg så innmari, at han knapt visste hvilket bein han skulle stå på.


Rare Tassen min 💓


På søndag gikk vi tur oppå Holteskjæråsen
Det var ganske så annerledes der, enn i skogene her hjemme


Gravrøysa bak Tassen stammer fra bronsealderen eller jernalderen, og den har sikkert blitt plyndra mange ganger...


Holteskjæråsen er i følge Statens kartverk, Tjømes høgeste punkt, med sine 78,9 moh -
det sto å lese i geocache-beskrivelsen. Jeg fant nemlig årets første cache  GC4BYZP her 😊


Vi gikk ikke hele runden, men tok en snarvei tilbake. Gry kjenner dette området bedre enn sin egen bukselomme, så jeg følte meg helt trygg, og storkoste meg gjennom den fine gammelskogen. 


Det gamle Glenne pensjonat ligger rett nedom gården. Det er nyrestaurert og flott, jeg syns nesten man kan høre en knitrete gammel grammofonplate spille når man går forbi...


Jeg insisterte på å ta en liten tur ned til stranda før vi skulle reise. 
Måtte liksom kjenne saltvanns-lukt når vi først var så nære havet!

- og så måtte jeg snuse på lamma en gang til før vi dro.

Jeg tror faktisk det er på tide jeg får meg en sau eller to 😍


Tusen takk for gjestfriheten din, Gry. Vi hadde det så innmari fint!
Det er lenge siden jeg har sett en så fornøyd liten Tass. Hils Tjorven og fortell henne det.
Det ble ei helg vi aldri vil glemme.
💓💓

1 kommentar:

  1. Dette var toppen av lykke det! :) og deilig med litt vår

    SvarSlett