onsdag 24. januar 2024

Gammelt og nytt


Jeg syns litt synd på meg sjøl om dagen. 
Forventningene var litt for store til fem fridager på rappen.
 Værgudene har gjort sitt beste for å ødelegge for meg. Først var det altfor mange kuldegrader, før vind og mildvær satte inn for fullt. Jeg vet nesten ikke hva som er værst, så jeg klager uansett.
Ruskeværet gikk ikke utover hus og heim, men det blei speilglatt overalt, og stiene vart uframkommelige og ikke nok med det - i natt snør det! - og gjør forholdene enda mer håpløse for oss som vil gå tur.
 Jeg har traska att og framme på piggsko langs bygdevegen to-tre ganger om dagen  - og hadde det ikke vært for at jeg har massevis å drive med innadørs, hadde jeg kjeda meg forderva. 
Når alt kommer til alt, er det i grunn hundene det er mest synd på. 
De hadde nok ønska seg litt mer action.


På lørdag kom vi oss opp til Utsikten!


Naboen har tråkka opp sti, og det var fint å gå den dagen. 


 Det var årets første tur til Utsikten.


Hønene har nytt godt av mildværet. De var ikke vonde å be da jeg åpna luka.
Jeg må tillate meg å skryte litt av dem; sju høner og fem egg om dagen!
To av hønene fyller 9 år i april, den lysebrune dama som står på bakken, og ho som rusler inn som nr to. De er fine og flotte i fjørdrakta si, og kan sikkert leve i mange år enda. Jeg tviler på at de legger egg, men de har sin plass i den vesle flokken. 


Findus har ikke hatt like godt av det kalde været 😅
Han måtte ta på seg oppdrag som modell, når jeg begynte å strikke en varm genser til ei liten lundehund-frøken...


Restegarn av hund og angora kom til nytte, og jeg fikk brukt opp det meste!


Leggvarmerne ble også ferdige og tatt i bruk da det var så kaldt. Strikka av restegarn i Lettlopi 👍


Lundehund-genseren min var tynnslitt. 
Den var slitt i filler på ermene og det var hull på albuen


Jeg måtte gjøre en liten vri. Rekke opp en del, og strikke på nye mansjetter. Det blei ikke så værst. Genseren er brukt både sommer og vinter i fire år, og en kan ikke forvente at en slik ullgenser varer evig. Letlopi er ikke det sterkeste garnet, men jeg liker det så godt!


Kjekt å ha litt restegarn på lur - kanskje den holder i fire år til!


 Disse oldemorsrutene har liggi bortglemt i ett par års tid.
Det var noe jeg begynte på en gang, for å bruke opp det plantefarga spælull-garnet. 
Husker jeg kosa meg fælt og hekla mange ruter da Tove og jeg var på Skrukkefyllhaugen.
Nå har jeg hekla opp nesten alt dette restegarnet, og har noen og femti ruter, tror jeg. Og i dag var jeg såååå nær ved å kjøpe garn for å bruke til å hekle sammen rutene med. Jeg besinna meg, men det var mest fordi jeg ikke fant rett farge. Jeg kommer nok til å sprekke på det idiotiske nyttårsforsettet...
...for jeg gidder ikke å spinne garn til dette formålet. 


Jeg brukte ett par timer på tægerbinding i helga også. Helt til jeg oppdaga at jeg hadde begynt på vranga!
Jeg tror kanskje jeg greier å fikse det, men jeg fikk ikke arbeidsro så lenge før hundene måtte ut å gå igjen. Da kunne jeg ikke legge alt i bløt enda en gang da vi kom inn etter turen, for da måtte vi til med middagen og det ene med det andre. 
Enda så gjerne jeg kunne tenke meg å sitte i min egen verden noen timer til 😇


Det har blitt noe tv-titting disse kveldene, og dermed fikk Tasseladden ny lue. 
Sjøl ligger han til tørk etter ei fuktig helg. Han er glad jula er over for  denne gang
Nå har jeg såvidt begynt på en ny genser til ham. Jeg fant litt garn som kunne passe, gitt 😆

24.01.2023 Bursdagsfeiring på Orrebu!

Imorgen skal vi feire bursdag hele dagen - til gjett hvem!
Jeg var innom Din Kompis og kjøpte bursdagsgave etter at jeg hadde vært hos tannlegen idag, 
så nå skulle alt være klart.
Vi må finne på noe spennende - uansett vær og føre på den store dagen!

HIPP HIPP HURRA!

2 kommentarer:

  1. Det er så trøttsomt når været ødelegger for gode planer! Her er det umulig å bevege seg til fots uansett, is og speilblankt over alt. Vil tro de eneste stedene det er mulig å gå i skogen, er der ingen har gått siden snøen kom, men der ligger vel til gjengjeld snøen såpass dyp at det nesten blir umulig, det også. Nei, nå vil jeg ha vår!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, jeg vil IKKE ha vår, men skikkelig vinter! Det blir sikkert bedre i februar og mars 😉 Jeg liker at det blir lengre og lysere dager, og så tenker jeg at jeg kanskje skal så tomater og sånn, så de kan kose seg i vinduskarmen…og vente på vår.
      Vi greide å gjøre bursdagen til Findus fin, da

      Slett