mandag 13. mai 2024

Arbeidsuke

Det kribler litt ekstra i fingrene om våren.


Bjørka sto grønn 5.mai, og dermed var det på tide å sette i gang med vårens første plantefarging.
Det nyspunnede ullgarnet var veid opp og lagt i bløt, før vi gikk en kveldstur 
- da vi raspa med oss en anseelig mengde velduftende, grønt og friskt bjørkelauv


Jeg tilsatte ei halv spiseskje alun (ca 12 g) i vannet og rørte det ut, 
før "passelig mengde" lauv og 67 g garn ble lagt til "kok"


Det sto og kokte og godgjorde seg på ca 80 c en drug times tid, før varmen ble slått av for natta.
Det så ikke ut til at garnet tok til seg særlig farge, men jaggu sa jeg smør!

 
Da garnet ble tatt opp og skylt dagen derpå, var farga skikkelig gul og fin 


- og garnet dufta aldeles nydelig!


Det er en grunn til at plantefarging helst bør foregå utendørs - og det er mest pga lukt.
Og jeg skal hilse og si at kjelen med avocadoskall ikke lukta særlig godt!!!
Den fikk flere oppkok attpåtil, så det lukta ikke godt her de dagene...


Bedre ble det vel heller ikke da jeg tilsatte en skvett salmiakk - fordi jeg hadde ett lite håp om at det ville gi mer farge når vannet ble surere...
Jeg var fremdeles ikke helt fornøyd med eksperimentet, så jeg tilsatte litt vinstein fordi det sies at det skal kunne forsterke rødfarge.


Jeg vet ikke hva fargen heter, men det ble nå litt farge. Om den blasse fargen skyldes at jeg brukte gamle, inntørka skall, vet jeg egentlig ikke - men jeg brukte iallefall MYE skall. Jeg brukte derimot ingen av de steinharde steinene. Jeg burde kanskje tatt meg bryderiet med å knuse dem og kokt alt sammen, men jeg tror uansett ikke jeg kommer til å farge med avocado en gang til .


Jeg jobba fem dager på rappen denne uka, og dermed ble det ikke tid til så mye anna.
Men vi fikk en fin formiddagstur på onsdag sammen med Emma, Lizzie og Zara!


Gutta gikk med kløvene sine, så vi tok oss ei god pause på Herbrands Plass.


Findus liker nå liksom å posere litt, han da 😍


Så er han utvilsomt en stilig kar også!


Vi gikk omtrent den samma turen dagen etter, men da skulle han bare tulle 😆


Emma fikk tatt ett fint bilde av dem lell 😍


Det var kveldsturen sin, det!

Sommervarmen slo virkelig til den dagen og i dagene som fulgte ble det varmere og varmere.

Fuglesangen druknet i fosseduren fra Finnesetbekken,  og Hallingdalselva steg og steg


Dette bildet ble tatt torsdag formiddag...


Samme sted dagen etter, da gikk Finnesetbekken og Hallingdalselva i ett, og andefuglene koste seg


På lørdag hadde elva gått ned.


I kveld, søndag - var det nesten normalt tilstand.


Men om noen skulle tro at all snøen har smelta på fjellet, får tro om igjen 😅

2 kommentarer:

  1. Så fine farger på garnet. Nå får du nyte de fine dagene framover, innimellom all jobbingen

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Ja nå koser vi oss! -Nøve

      Slett