tirsdag 14. mai 2024

Salig søndag og dagen derpå


Søndagen var slik som alle søndager burde være!
Blå himmel og fuglesang, og ingenting spesielt på programmet.
 Men jeg hadde ikke svima omkring lenge, før jeg innså at det egentlig var altfor varmt for meg 


Da vi parkerte oppe ved Dypilen og gikk ut av bilen, trakk jeg ett lettelsens sukk -
 sjøl om det ikke sto så bra til med skiløypa. 
Alt annet var helt perfekt .


Bjørn somla litt i begynnelsen, fordi han måtte lage en vei for smeltevannet 


Det gikk ikke fort med noen av oss egentlig, 
og vi kom ikke lengre enn inn til Båtstjernlia før vi måtte snu. 


Blåfjell viste seg å være uoppnåelig denne søndagen, men småtassene satte stor pris på å få base i snø,
og det var deilig å puste inn den friske fjellufta


  Snøen bar ingen av oss så langt på dag, men vegen var tørr, det var fint å gå 
og vi var de eneste i mils omkrets. Det var så stille!


Småtassene snuste i grøftekantene, og Bjørn ordna opp med søledammer på sin vei
Gutter, altså 😅


Vi hadde all verdens tid, og rusla likeså godt en tur ned til Sandfet.
Ei koselig, liten setergrend med seterbuer omringa av gamle steingjerder.


Det vil nok ta noen uker før sauene kan slippes på beite her inne 


Vi fant oss en barflekk, der vi slo oss ned. Tilogmed småtassene hadde ro i rumpa!


Tølle la seg godt til rette, han også 💓
- og Bjørn og jeg turde knapt lea på oss i frykt for å ødelegge den fredfulle stemningen


Takk for en fiiiin tur!


Stripa var fornøyd da vi kom heim.


I løpet av de varme ettermiddagstimene, sto kirsebærtreet i blomst


Heggen likeså, og duften var såååå intens

Marihønene var på plass - og jeg fikk rett og slett en deilig følelse av sommer


Så ble det mandag, og vi skulle være på Nesbyen kl 11.
Hos Lokalvet Nesbyen  
Vi var framme i god tid, og rakk å gå en liten runde i sentrum før vi skulle inn til veterinæren.


Småtassene veide 20,2 kg 
Tølle 10,9 og Findus 9,3


Tølle og jeg venta ute, mens Findus fikk en grundig tannrens.
Det føltes merkelig å gå med bare en hund...


Så var det Tølles tur til å bli lagt i narkose.
Dyrlege Linn stelte ekstra godt med gutta, og ga dem en kloklipp også. Så kjekt å få klippet klørne skikkelig ned når en først har en slik anledning.
Det gikk opp for meg at jeg burde investere i ei ny klotang. Det er ikke til å unngå at tengene blir sløve etter noen års bruk, og en kan tenke seg at da er det ikke spesielt behagelig å få klørne klippet!
Ei klotang må være skarp og god og holde i.


Tølle sov godt da Findus og jeg gikk ut i sola,
 og Findus kom fort til seg sjøl da han møtte på ei svart elghund-tispe 😂


Vi gikk videre og tok en titt på de nasjonalromantiske Garnås-statuene 😍


Da Tølle var ferdig med behandlingen, var jekslene kritthvite igjen!
For en jobb ho hadde gjort med dem.
Jeg har lovd meg sjøl gang på gang at jeg skal pusse tennene deres, men jeg har ikke fått det til 😢
Jeg lover å prøve igjen. De skal ha tennene sine i mange år, og helst slippe dette her for ofte!


Verdens beste Tølle lå godt og varmt oppå benken, og hadde egentlig ikke hastverk med å stå opp.
Men sjøl om Linn hadde satt av hele dagen til oss, var det jo på tide å komme seg heim.


Begge to tålte narkosen og våkna lett - og jeg var utrolig letta når det hele var over. 
Jeg visste de var i trygge hender, men det er ikke spesielt koselig uansett.
Takk og pris for at det finns dyktige veterinærer 💓


Så kjørte vi hjem. I bilen til Bjørn.
For bilen min måtte på verksted. Ja, er det ikke det ene - så er det det andre!

4 kommentarer:

  1. Bare velstand, bortsett fra det med bilen. Håper dere får en fin 17.mai :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper dere får det fint også! Ingen som kan klage på været, ihvertall :)

      Slett
  2. Hegg er en helt fantastisk vekst, det eneste som er dumt er at blomstringen (og den nydelige duften) er over så fort! Resten av sommeren er den liksom bare en busk/et tre som ikke gjør noe ut av seg.
    Så bra at det gikk fint med småtassene! Det er helt forferdelig å forlate de neddopede hos veterinæren, tror ikke det finnes noe som stresser meg så mye som akkurat det. Så jeg forstår deg godt ❤️

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig glad når heggen blomstrer, jeg også - og her er det mye av den overalt!
      Godt når slike veterinær/tannlege-timer er unnagjort, ja. Kjekt på slike små steder, tross alt - de blir ikke innlagt hele dagen

      Slett