søndag 13. mars 2011

Kom og lytt…det er lapphundutstilling!

Jeg vet ikke hvordan jeg skal begynne å fortelle om dagen i dag. Egentlig skulle jeg holdt meg heime. Bergheim Vel arrangerte nemlig ake/grill dag, og det er en trivelig affære for både gamle og unge Bergheiminger. Men så var det denne Kongsbergutstillingen,da.. Nettopp på grunn av den hadde jeg ordna meg fri-lørdag for lenge siden, selv om jeg ikke kom til å melde på Nalle etter hundeslagsmålet “vårt”…

“Kom og lytt til lyset når det gryr av dag solen løfter sin trompet mot munnen. Lytt til hvite sommerfuglers vingeslag; Denne dag kan bli vår beste dag!”

Først forsov jeg meg en halvtime. Deretter ble jeg liggende bak tre danske biler som hadde veeldig god tid nedover rv7. Jeg slo på radioen for å høre nytt om katastrofen i Japan, og sukka lettet da de fortalte at atomkjernereaktorene fortsatt holdt stand. Så kom Erik By’s beroligende sangstemme på radioen, og den melodien har jeg altså hatt med meg resten av dagen. Da jeg fikk se to flotte elger ute på isen på Krøderen, akkurat mens sola sto opp,  ja da kunne jeg nesten takke de trege bilistene. Dagen var igang!

Kongsberg 012 Da vi kom fram, var utstillingen allerede såvidt begynt. Nalle fikk være med på plassen ei lita stund før jeg satte ham tilbake i bilen. Det var en ganske oppheta stemning på utstillingsområdet, spesielt tidlig på dagen da de finske hannhundene viste seg fram… Jeg må tilstå at jeg var sjeleglad jeg ikke var i ringen! Men den godeste Frost Nallesønn, han var rolig og behersket. Ingen var så flink som han, bare så dere vet det, alle sammen!

Herdis og jeg møttes med åpne armer og en klem! Endelig fikk vi snakka sammen på ornt’li, da vi sto på sidelinja og fulgte med på Isac i ringen. Han gjorde det selvfølgelig bra, en flott gutt, både han og Aiko. Det var så moro å se dere :o)

Kongsberg 027Aiko showa utenfor ringen til alles forlystelse. Han rulla og tulla, og gjorde seg til :o) Kongsberg 017

Herdis falt på kne (med børsten sin) for den vakre Tuuli, og Mona (og jeg) fikk utstillingstips - og gode ønsker :o)Kongsberg 041Linda og Jarek satt på sidelinja og fulgte med, kjempemoro å treffe dem igjen!  Kongsberg 033  Her får tante Tuuli hilse på nevøen sin!Kongsberg 043 Jeg tok mange hundre bilder i dag… Det var så trivelig å gå omkring å prate med folk og beundre den ene hunden etter den andre – og i det været!!Kongsberg 051 Christian hjalp Sissel med å stille Asca, for ho var opptatt med Embla samtidig. Legg merke til Christians lomme som er full av sløyfer – profft ;o)Kongsberg 069

Terje stilte Roxie sjøl, og de greide seg kjempebra! (men vi savna deg, Marikken;)Kongsberg 053  Mona og Tuuli har gjort dette mange ganger før, ingen nerver - tross løpetid :o)Kongsberg 073 

Jeg er så stolt av alle de fine hundene “våre”, og over den fantastisk gode stemningen vi har!!!

Kongsberg 110

Her lurer jeg på om ikke Inger og Harald er nær ved å kidnappe Asca…?Kongsberg 120

Her forlater iallefall en lykkelig Marianne og Embla utstillingsplassen..Kongsberg 087

…mens en motvillig Jarek blir taua med i retning bilen. Stakkars, de har lang veg heim, disse sørlendingene!Kongsberg 089

Men dagen var ikke over.

Den skjønne Kaiak fra Mallalasse gikk hen og vant hele sulamitten! Kongsberg 132 Lykke til med kneoperasjonen, Veronica – du var jammen flink og tapper idag!

Det var veldig moro å snakke med henne også, endelig prate med henne ‘live’. Det er så mange jeg syns å kjenne igjen fra blogger og tidligere treff, men som jeg kommer ikke på hvem er før etterpå :/

Ragnhild var jo der med sine :o) Emma var så heldig å treffe igjen sønnen sin, og det var ekte gjensynsglede. Var det Rossi han het? En nydelig liten fyr som vi sikkert treffer igjen ;o)

Kongsberg 063

Solgunns blide åsyn er det vel mange som drar kjensel på, selv om Arja måtte være hjemme hos valpene sine denne gang :o)Kongsberg 107

Jeg beundra og “fulgte med” på både de svenske og de lapske denne gangen.  Denne tispa var nydelig, men jeg vet dessverre ikke hvem det er. Innmari synd at det er så få av de lapske!Kongsberg 119 Det var ganske mange svenske med. Gled deg, Wilma ;o)Kongsberg 101

Nalle fikk være med på moroa utafor ringen. Han oppførte seg ganske så bra etterhvert, bortsett fra at han måtte pipe når jeg skulle prate.

Se på far og sønn…Kongsberg 097

Da Kaiak hadde fått prisen for Best in Show, var klokka nærmere fire, tror jeg. Det føltes som “sengetid”. Det hadde vært en fantastisk dag, men jeg skulle ønske vi kunne delt den med enda flere… Gry og Milli, Nina og Charlie, tusen takk for hilsner – men jeg savna dere!!!

Takk for nå!

Ha en fabelaktig fin søndag alle sammen :o)

30 kommentarer:

  1. Som veldig ny Finsk Lapphund-eier må jeg si at jeg blir utrolig fristet av å ta den relativt lange veien fra så langt sør i Østfold du kommer og inn til Kongsberg på denne utstillingen en eller annen gang, det ser så trivelig ut!
    Eneste erfaringen jeg har fra utstillinger er å hjelpe til med forberedelser og å titte på, men jeg tror nok det ender med å prøve selv en eller annen gang :) På tide å legge mer innsats i stå-trening merker jeg :)

    Takk for veldig koselig innlegg om utstillingen, det var moro å både lese og å se bilder!

    SvarSlett
  2. Takk for rapporten, alltid moro å se hvordan det har vært. Ser ut som det blei en helt topp dag. Det var vel ikke uventet :-)Jeg må si jeg er imponert over at såååå mange deltok! Morsomt.

    Den melodien er en som lett fester seg ja, i hvert fall i hodet mitt, men det har en litt spesiell årsak. Den er fin.

    SvarSlett
  3. Takk for flott stemningsrapport med mange fine bilder, Nøve! Nå ble jeg nesten litt trist over at jeg ikke tok turen igår. Jeg synes Kongsberg utstillinga er så koselig. Fint sted inni skogkanten, masse koselige folk, vakre hunder - helt enkelt supert! Også sånt vær i tillegg, da!! Da kan det ikke bli feil!

    SvarSlett
  4. Tusen takk for du har tatt så mange flotte bilder. Er sååååå lei meg for at jeg gikk glipp av denne utstillingen. Det er lissom plassen for å møte ALLE.

    Så deilig at Nalle oppførte seg bra. Da er det bare å dra han med en annen gang også. Da slapper du mye bedre av. :)))

    Var du ikke med på generaforsamlingen denne gangen?? Det var et langtrukkent møte i fjor, husker jeg. ;)

    Herdis er bare blid og koselig, så gøy du fikk deg en god prat med henne. :)))

    Ha en fin uke på Bergheim! :)))))

    SvarSlett
  5. Kjempe koselig å prate med deg igjen nøve!!
    Så kjempe morro med så mange hunder!! Nåer jeg tenker etter så synes jeg det er rart at det ikke var mere lyd!! Flinke disse hundene "våre" .
    Så gode Nalle da som bae ville være snill og grei med de jentene mine og så ble de bare "irritert " på ham!! Innerst inne så tror jeg nok at de bare gjore seg kostbare.
    Nina: Var på generalforsamlinga. Ja det ble seint!!

    Ha en fin uke! Så ses vi nok sanrt igjen!!

    SvarSlett
  6. Åååå, så koselig! og så heldig dere er som har muligheten til å være med på denne utstillinga. Er så ergelig at vi bor for langt unna ://
    Utrolig mange fine hunder da, og kjentfolk fra blogger og diverse :) rart at man kan sitte her oppe på nordvestlandet og "kjenne" så mange der. ser ut som alle kosa seg skikkelig :)
    takk for flott rapport!

    SvarSlett
  7. Så trivelig å lese rapporten, Nøve! Du har fanga stemninga med både kameraet og skildringene. Selv om dagen blei lang, hadde vi det fint, og det er, som dere sier, dere andre, så hyggelig å treffe folk både fra blogger og fra tidligere utstillinger. Vi dro ikke hjem før nærmere halv sju!

    SvarSlett
  8. Så mange flotte bilder, som gjenskaper stemningen fra den flotte Kongsbergutstillingen slik jeg kjenner den fra før:o) Så gøy å se så mange flotte hunder, og så mange flotte folk. Nå fikk jeg jo være med litt allikevel Nøve. Tusen takk:o)

    Så flott bilde av Nalle og Frost som ligger der ved siden av hverandre helt rolig. De er fantastisk fine de to gutta der!

    SvarSlett
  9. ..... jeg ser at "FLOTT" er et ord jeg er glad i om dagen......

    SvarSlett
  10. Det føles som skikkelig dagen derpå idag. Nå har vi gått en tur alene i snøværet - kontrasten er STOR fra i går!

    Jeg må si til Kjersti, at det var kjempehyggelig med kommentar fra en ny lapphundeier (gratulerer med ett godt valg!), og dere MÅ komme på en utstilling en gang. Bare for moroskyld! Kongsberg og Biri utstillingen er de to jeg setter høyset.. De foregår utendørs og er veldig, veldig trivelige :o)))

    Nina, jeg har litt dårlig samvittighet for å droppe generalforsamlinga, men...

    Gry,syns det var ett godt ordvalg,jeg ;o)

    SvarSlett
  11. Jeg husker nesten ikke ett eneste utstillingresultat :/
    Mona lovde å skrive ett blogginnlegg om dagens begivenheter, hvis Tuuli gikk helt til topps. Jeg kan fortelle at Tuuli fikk rødt, og veldig god kritikk ;o)

    SvarSlett
  12. Takk :) Enn så lenge er det valpelivet som preger tilværelsen, men jeg gleder meg til en voksentilværelse med pelsdotten, og håper at det blir så bra å være FL-eier som jeg har drømt om i mange år :)

    Og når du sier at jeg MÅ komme på utstilling, så får jeg vel få til det en gang da :) Jeg har forstått at jeg skal høre på erfarne FL-eiere ;)

    SvarSlett
  13. Takk for at du tok oss med på en omvisning av utstillingen. Mange gode bilder og flotte hunder. Jeg må bare kommer meg avgårde på en spesialutstilling en gang :)Kanskje Biri ?

    SvarSlett
  14. Så spennende å følge dere! Du legger ut så flotte bilder!

    SvarSlett
  15. SÅ mange flotte hundar!!! Og så nydeleg vær!! Her har eg nok gått glipp av noko stort, eg skulle jo nesten tatt turen, men uff så lang reise det hadde vorte :( eg får heller ta det att når eg ein gong flyttar sørover igjen!

    SvarSlett
  16. Åh, det er så koselig å se deg og Nalle. Med engang jeg så dere måtte jeg bort å si Hei. Spesielt Nalle, siden jeg hadde en tanke om at han ikke kom til å være med på hele dagen :)
    Du er så flink til å blogge og ta bilder!
    Og som kommer hele den veien ned for å se på !! :)

    SvarSlett
  17. Åh, så mange flotte Lapphunder! Så ut som en herlig dag :))

    SvarSlett
  18. Skjønner at det er noe spesielt med Kongsberg-utstillinga...;o)
    Skikkelig fin oppdatering og mange mange fine bilder.

    Morsomt å se bilde av Solgunn - ho har jeg ikke sett siden vi var på handlerkurs sammen for et par år siden. Så Arja har fått valper....?

    Enig med deg - den sangen er fin!!

    SvarSlett
  19. Koselig å trffe deg igjenn Nøve.
    Bare så synd jeg alltid har for dårlig tid til å ta en sikkelig lang og god prat.
    Takk for at du vil spinne lapphund ull for meg:-)

    SvarSlett
  20. Ja var ikke dette en flott dag så vett ikke jeg!! Så mange nydelige hunder, koselige mennesker og deilig sol på en gang!

    Herligt innlegg Nøve, fikk med meg dagen en gang til jeg nå!

    SvarSlett
  21. Det var så hyggelig å se dere på lørdagen. Denne gangen fikk man jo pratet litt også, veldig bra!

    Koselig innlegg, du har virkelig fått tatt mange flotte bilder og klart å holde oversikt over hvem som er hvem og hvem som vant hva: jeg er imponert!

    Ha en super uke! Og takk for en kjempekoselig dag på lørdagen:)

    SvarSlett
  22. Så koselig detta såg ut...dumt at eg og wilma ikkje kunne vera med denne gangen. Men vi glede oss te Biri :) Artig at da va med fleire svenske!! :)

    SvarSlett
  23. Jeg koser meg med bildene :) Godt å ha en fotograf på plass når jeg sitter her langt unna og egentlig har lyst å være med :)

    SvarSlett
  24. Så mange fine bilder det var her!
    Det var virkelig en flott dag med masse flotte hunder, og hyggelige mennesker!
    Vi fikk ikke snakket sammen, men jeg la merke til staselige Nalle. :-) Han og Frost er så like og flotte begge to, artig å se dem sammen.

    SvarSlett
  25. Det er ikke så farlig med resultatene Nøve:o)
    Det du gjør er så utrolig bra, tar alt rundt utstillingen på pulsen både i bilder og tekst. Det er en glede for oss som ikke var tilstede å lese og lytte....
    Likte så godt ordene "alle våre vakre hunder"!!! Så inkluderende:o)))

    Nøve; du har en navnesøster oppe på Stavtjørn hun heter også Synnøve, driver med foto og elsker å gå på ski....kan også male, men gjør det ikke;o)...ingen lapphund, hun har en gårdshund, den er sjelden med på tur.
    Muligens skriver jeg litt om det visst ikke sender jeg linker til deg pr. mail, dersom jeg finner bildene hennes på nett.

    SvarSlett
  26. Så mange gode gode bilder fra utstillingen, flott dag!

    Koselig å treffes igjen!

    Asca er KUN til låns!hi hi,

    SvarSlett
  27. Hei Nøve!

    Jeg har på ingen måte gjemt meg, men skal innrømme at jeg er litt satt ut og overrasket over all rosen og skryten.

    Det varmer virkelig, men jeg blir rent overveldet:)

    Ha en god helg når vi kommer dit:)

    SvarSlett
  28. Hei! Takk for tipset angående smitte. Er det snakk om kennelhoste?

    SvarSlett
  29. Kennelhoste,ja. Kan være lurt å være litt obs ;o)
    Veldig kjekt når folk sier ifra, syns jeg. Kennelhoste har en inkubasjonstid på ca 1 uke (5-10dager) og dermed rekker man over mange miljøer før symptomene viser seg dessverre.

    SvarSlett
  30. Ja, det er det. Vi har vært igjennom (trolig) kennelhoste før, med Kero, og det er ikke noe særlig.

    Ha en fortsatt strålende helg! =)

    SvarSlett