onsdag 18. mai 2011

17.mai – og franske karameller

 

Natt til 17.mai 2011

17.mai 11 005 Den store dagen opprant..17.mai 11 007

Noen må jobbe. Min søster f.eks. Kokka på Flåheimen er uunværlig på en slik dag.

17.mai 006

SMÅMAT OG LEFSEKLING – det beste en halling kan få!

17.mai 010

Etter å ha hørt gamle-ordfører’n i Nes, Audun Åsheim, holde tale og skryte av Flå, feira vi resten av dagen sammen med elg og bjørn i Vassfaret Bjørnepark. Olav Thon åpna parken sin for bygdefolket, og trivligere 17.mai-arena skal man leite lenge etter!

17.mai 019

Anbefaler alle å ta en tur til parken! Det blir bare koseligere og koseligere oppi her. 

Her får to-åringene boltre seg i vann og på land.17.mai 028

De fire fjorårsungene er som unger flest :)17.mai 033 

Her bor Rugg, Skandinavias største brunbjørn, sammen med sine utvalgte.17.mai 032

  I tunet foregikk forskjellige aktiviteter for unge OG gamle -17.mai 042

- og mamma måtte selvfølgelig prøve seg på hestesko-kasting!17.mai 044

Her er vi i hallingbunadene våre – blide og fornøyde begge to :)17.mai 022

Tilogmed Bergheim-brua pynter seg med grønt lauv og flagg på Nasjonaldagen.17.mai 045

  Godt å komme heim, og slenge av seg skoa!

..men Nalle viser ingen medfølelse til mine såre bein…17.mai 053

Litt snurt fordi han måtte være heime, må vite…

17.mai 050

Ullf fikk også prøve sløyfa :o))))

17.mai 11 013

TIL SLUTT:

Sterk kaffe i bestemors gamle kaffeservise – og smakfulle franske karameller. Mmmmm.

TAKK FOR EN FIIIN DAG.

17.mai 11 018

14 kommentarer:

  1. Så koselig 17. mai feiring du/dere har hatt...bortsett fra Nalle da som måtte være hjemme....og den Bjørneparken har jeg bestemt meg for at jeg skal besøke en eller annen gang....Har sååå lyst til å ta både bjørnebilder og elgebilder, for ikke å snakke om lamabilder!!!! :-)

    Vi hadde en rolig feiring her hjemme....Er såååå glad for at ungene er såpass store at de ikke går i 17. mai tog. :-)

    SvarSlett
  2. Vél overstått 17. mai-feiring, Nøve! Ja her var det nasjonalromantikk så det holder :-) Feiende flotte folk og dyr (stakkars Nalle-mann, samme skjebne som Balder-gutten ;-)

    Den bjørneparken er skrevet på listen over steder vi gjerne vil besøke. Du så spennende :-)

    Det ser ut som dere hadde en alle tiders kjekk feiring :-)

    Katherine var med klassevenninner og gikk i tog, var med på leker og spiste og drakk til hun nesten tippet over ende. Jeg? Jeg var i 17. mai-komitéen og jobbet dugnad hele 16. og 17. mai. 4 år til neste gang... Puh! :-)

    SvarSlett
  3. Hei. Vel overstått en flott 17. mai. Jeg var i bjørneparken forrige sommeren med søster og hennes familie og jeg med barn og barnebarn, en uforglemmelig og flott dag. Bør gjøres en gang til, og det er jo all verdens langt unna Hønefoss. Hallingbunaden er fargerik og fin.
    Ønsker deg og dine en flott uke
    Kjempeflotte bilder du har tatt.

    SvarSlett
  4. Nå fikk jeg lyst til å feire 17.mai i Hallingdal :)
    Ja, Bjørneparken er bra - der har vi vært en gang, og jentene fikk håndmate elgene - det var stas.
    Og som vanlig - flotte bilder. Spesielt av Nallegutten ;)
    Ja, det var ikke så annerledes for Kira på 17.mai - hun hadde noen protester hun også for at hun måtte være hjemme, mens familien gikk i tog :)

    SvarSlett
  5. Kjempe fin 17 mai feiring dere har hatt!!
    Bjørne parken var et naturlig stopp når vi kjørte til Førde.
    Så der har vi tråkka noen ganger!! Veldig fin park, begynner å bli noen år siden vi har vært der. Mariken har blitt større og så er det ei beite siden vi har vært i Førde!!!

    Ha en fin uke videre!!

    SvarSlett
  6. Det var en koselig 17.mai-feiring. Her sovnet jeg på sofaen etter jobb. Det var min 17. mai. Haha!

    Bjørneparken kjørte jeg forbi og hadde ikke tid til å stoppe. Den var kanskje ikke åpen da heller. Skulle gjerne vært der en gang. Det må vi få til neste gang jeg kommer. :o)

    SvarSlett
  7. Å Nøve, det så ut som en sånn skikkelig rotekte 17. mai!! Så koselig dere hadde det! Åpnet Olav Thon bjørneparken for alle? Der så det fint ut, dit vil jeg en gang:o)

    Nalle var så strunk og fin med sløyfa si' på seg! Og Ullf også da:o)

    Vi hadde en fin 17. mai. I skogen, med gjerding. Milli var henrykt flere timer løs med Ola og meg og ballen sin:o)

    SvarSlett
  8. En riktig koselig 17.mai feiring ser det ut som dere hadde. Bjørneparken virker som et sted som er verd et besøk:o) Nå har jeg tittet på de to elgene vel og lenge er de ekte eller statuer..kanskje de har veldig kort pels?

    Det var utrolig gode bilder av bjørnene og elgen, veldig bra!!

    Må jo ikke glemme deg Nøve og din mor, så fine i Hallingbunaden!!!

    Selv om han måtte være hjemme Nalle-mann ser så det ut som han og Anina var med på 17. mai feiringa i Blogglandia:o)))

    SvarSlett
  9. For en strålende 17. mai dere så ut til å ha - gode mennesker og god mat. Bedre kan det vel knappest bli.

    Bjørneparken så fantastisk ut, for en opplelvese. Dit tror jeg man klart må ta seg en tur en gang.

    Nalle så flott med sløyfe. Sønnen hans skulle også egentlig hatt sløyfe, men Frost' mamma presterte å glemme det nok en gang. Så det får man prøve på nytt neste år. Men Nallesønnen så ikke videre plaget ut - han tilbragte dagen med alle sine besteforeldre og levde på pølser, bløtkake og alt annet som tilhører dagen:)

    SvarSlett
  10. Thon kjøpte bjørneparken for noen år siden, etterhvert har han kjøpt opp 'hele' Flå, og hele kommunen nyter godt av det. Parken blir større og finere for hvert år. Jeg stiller som hundepasser hvis noen vil i parken en dag - jeg anbefaler virkelig å bruke hele dagen der, det er så mye fint å se!!!
    Jeg hadde bare det vesle kamera med på denne dagen. Her kan man ta mange blinkskudd med ett bedre kamera, og man kommer veldig nært innpå dyra ;o)))

    SvarSlett
  11. Det så ut som en koselig 17. mai! :)
    Så fine Nalle of Ullf var med sløyfe! ;)

    SvarSlett
  12. Så flotte som dere alle var pyntet da :-) Forresten fantastiske bunader dere har !!! Var kaninene med i toget også?? ;-)

    SvarSlett
  13. Sånn en vakker dag på Bergheim! Og så flott i bunaden, Nøve. Liker hallingstakken så godt, den ser så behagelig ut, og er så frodig, i likhet med de klassiske hallingrosene og broderiene. Skulle ønske jeg hadde tilknytning så jeg kunne tillate meg å fråtse i tradisjonen! Men jeg klarer meg jo godt med mine vestlandske røtter;)

    SvarSlett
  14. Så koselege bilete!! Og flotte menneske i flotte bunader ;)

    SvarSlett