søndag 5. juli 2015

Ferietid - det var dengang, det…

 

Etter tre dager med fjelltur, var det på tide å ta det litt med ro.

Ro og ro, fru Blom…

For mens bikkjene lå i bilen, alene og forlatte i en hel stakket formiddagstime – tok Petter og jeg runden i Bjørneparken.

DSC_0428

Vi fikk med oss bjørnefôringa kl 12, før vi hasta videre.

DSC_0409Lurer på hva den vesle bjørnungen tenker, der han sitter og betrakter menneskebarna?

DSC_0439

Vi fikk sett pinnsvin, hjort, rådyr, elg og snurten av en rev – og vi stakk innom setera, før vi satte kursen over til den andre sida av dalen.

DSC_0450

Jeg tenkte naturstien på Veneli var en passende tur i varmen – og samtidig hadde vi muligheten for å stikke oppom Veslefjell hvisomatte…

DSC_0459

Men Petter har lært å si nei nå.

DSC_0471 Gutta var visst veldig enige om at det mer enn nok å gå naturstien idag Smilefjes som blunker 

Etter ei lang og god pause på Bjødnahaugen – med utsikt over Vassfaret

DSC_0470

- var det helt ok å komme heim, og leike litt i skyggen.

DSC_0488

Tassen og Doffen stortrives i lag, det er sikkert!

DSC_0490

Nalle holder seg for seg sjøl, mens småprinsene driver med sitt.

DSC_0498

Det var ikke store farten på dem, bare glimtvis Smilefjes som rekker tunge

DSC_0499

De er temmelig jevnstore, men Doffen (som har stor, kvit krage) har mye bedre pels.

DSC_0500

De har masse språk, og jeg kunne betrakte dem i timesvis…

DSC_0505

 

DOFFENDSC_0486

 

I løpet av disse dagene med sol og varme, begynte irisen å blomstre i steinura. Det er ei fin tid!

DSC_0523

Og morgentimene er aller best, før sola bli altfor varm.

Søndagsmorgen på Bergli.DSC_0525

Jeg sto med kamera klart, da Nalle og Tassen storma opp til Olabu for å finne Doffen. Men, morgenfuglene var fløyet. De hadde gått en liten tur for seg sjøl, for å nyte freden og roen.

DSC_0529

Avreisedagen var kommet, så etter frokost kunne vi bare unne oss en bitteliten fjelltur…

Imlehaugen 1001 moh – Doffen 1003 moh Smilefjes

DSC_0539

Vi fulgte den slake, fine stien innover mot Rustafjella.

DSC_0552

Prinsene var i storform og spratt avgårde over briskekjerr -

DSC_0555

for en fart - lette som fjør.

DSC_0553

Etter en time eller to, måtte vi snu. Gutta hadde tross alt en lang veg heim.

DSC_0572

Nalle tusla stort sett stille og rolig bakerst, han gjorde ikke mye utav seg på denne turen.. Han gadd ikke bry seg om sauene engang!

DSC_0584

Mens Petter pakka seg ut av Olabu, DSC_0589

slappa de godt av i skyggen, disse to!

DSC_0593

Og Nalle lå trygt og godt på trappa si.

DSC_0597

Ja, detta var litt av en ferie – kjempefine, innholdsrike dager, hadde det vært.

Da Petter og Doffen var reist, satt jeg igjen med to slitne bikkjer – og jeg hadde vel ikke akkurat mye tiltak resten av dagen jeg heller Smilefjes som rekker tunge

Men søndagskvelden og hele mandagen – brukte vi intensivt;

PUSIHUS - TRENING !

Husk på det, 9 år som kattehater – det må jo sette sine spor!

Dette var det første bevis på at dette kunne gå bra likevel – onsdag 24.juni…

IMG_3863

Jeg må tilstå, de to-tre første ukene var jeg på nippet til å gi opp. Jeg syntes fryktelig synd på Stripa som måtte være på rommet sitt både natt og dag, og Nalle som måtte være i bånd. Og han stressa og stressa – det var litt av en prøvelse han måtte gjennom. Jeg begynte å lure på om han såg dårlig, han såg katter overalt, virka det som. Lå det en ting på gulvet som ikke skulle ligge der, trudde han det var katta. Han var helt forskrudd, stakkars. Alt dette for min skyld…

Snille, gode Nalle

IMG_3925

Se – underet har skjedd!

DSC_0619

Nå knurrer ikke Tassen så ofte lengre heller, for han skjønner jo at Nalle er grei Smilefjes

DSC_0622

Jeg har jobba hver dag siden tirsdag, og alle disse fem dagene, har Stripa og Nalle vært heime sammen.  Bare de to, og jeg visste det ville gå fint.

Nalle vil være der ho er. Han følger etter henne, og kan godt finne på å dytte til henne med snuta – ho er litt forsiktig, men tillitsfull, og har ikke løsna ett eneste klor Smilefjes som blunker

Det kaller jeg godt vennskap, det!

DSC_0625

Idag var Stripa 4 måneder, og ho har vært her i akkurat fire uker Smilefjes

Gleder meg til jeg kan ta noen utebilder av dem sammen. Imorgo, kanskje.

Det skal bli godt med ett par fridager igjen, kjenner jeg!

2 kommentarer:

  1. Masse herlige bilder :) Og det aller fineste er bildet av nalle og Stripa sammen :)
    Vi skal forhåpentligvis få en kattunge snart vi også. Har tenkt at det skal gå helt fint, men dine skriverier har fått meg til å tenke at uff nei det blir kanskje ikke så enkelt det nei... Glemte at kattunger er ganske store når de flytter hjemmefra. Jaja håper det beste og satser på at det går bra :) Har heldigvis fri de første dagene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg trodde jeg overbeviste alle om at hund og katt er null problem, iogmed at Nalle takla det til slutt! Dere kommer helt sikkert til å få det til. Kattungene skal helst være 12 uker når de drar fra mora, og noen er jo vane med hund også. Det var ikke Stripa, men ho og Tassen blei jo venner med en gang likevel :-)
      Dette har vært så moro! Gled deg

      Slett