mandag 4. juni 2018

Sommeren kom i mai


Løvetannen var nesten avblomstra da jeg fant ut at jeg ville lage løvetann-saft.
Men jeg samla sammen de fineste jeg fant, og bestemte meg for å teste ut ei oppskrift på den sommerlige tørstedrikken. Løvetannblomster, en appelsin, en sitron og en liter vann fikk ett oppkok, og etter at det hadde småkokt ett kvarters tid, silte jeg hele greia, og kokte opp igjen safta sammen med en god porsjon sukker...

Safta ble avkjølt og nesten iskald - før jeg endelig kunne smake...


Tjaaa, jeg har vel smakt bedre...
Det ble mye smak, og den må blandes ut - men jeg tror jeg skal piffe den opp med Bris eller Farris istedet for vann.
Og masse isbiter. Da blir det skikkelig supersommersaft, trur eg.


Det blei virkelig fart på blomstringa de siste maidagene!
Ett under at pionene kommer igjen år etter år, så lite stell som de får her.

Rosehagtorn-treet ble plutselig dekket av rosa små blomster, det er nydelig den korte tida det står på.


Men det er fryktelig tørt nå. Og jeg vanner minimalt... 
Det er ikke lenge siden vårflommen, men nå står vi i fare for at bekken tørker ut, og vi blir tomme for vann.

Nalle har fått  is med pølsebiter de siste dagene. 



Det deler han ikke med noen. 


Tassen får biter med frossen lactosefri yoghurt, så han har egentlig ingen grunn til å være misunnelig.

Men herregud så varmt det har vært...



Gradestokken viste faktisk 34,9 I SKYGGEN på onsdag!
På Hallingnatten var det mye bedre - bare 19 grader og en deilig trekk i lufta.



Da var denne kjerringa fornøyd 😎



Han hadde ikke vært vond å be, Mathisen heller - han fulgte gladelig med oss på tur den dagen.



Den fineste Nalle i verden koste seg ved varden 1314 moh.

Som om ikke det var nok....

Ca 50 m nedom varden møtte plutselig på vi en liten reinsflokk!



De redigerte bildene fikk ett malerisk uttrykk...


...men dyra var helt ekte!



Mobilkamera var selvfølgelig for dårlig, bildene var nesten svarte pga motlys,
men ved hjelp av Snapseed beskrives den uvirkelige virkeligheten slik den føltes.



Nalle var i sjuende himmel da dyra svevde forbi ham og opp til Hallingnatten.



Tida sto liksom stille ei lita stund!
Men da vi kom ned til snøfonna der reinsdyra hadde vært, kom vi til oss sjøl igjen.



Vi fikk se enda ett reinsdyr før turen var omme.
Og vi gikk over mange snøflekker.



Tassen besteg gud veit hvor mange «lundehund-steiner»



De fineste labber i verden...



Dagens siste bilde blei tatt kl. 20.32....

Torsdag gjorde vi ingen verdens ting!
Det har jeg aldri gjort før...

Jeg satt ute i skyggen hele dagen, gikk 8519 steg i løpet av ett døgn 😂
Men jeg koste meg skrekkelig med hunder og kaniner, fuglekvitter og ...mygg



....og vi beundra stadig våre to nye naboer!



Tassen syns det var innmari spennende med de to store fjordingene!
Endelig noen av hans «likemenn» liksom....norske nasjonalskatter ☺️
Sommeren fortsatte i juni,
og etter to fine fridager, fulgte to fine arbeidsdager. 
Før jeg dro på jobb på fredag, fikk Ludde fint besøk fra Noresund igjen, Ludmilla!



Nå har han hygga seg med både den ene og den andre jamnt og trutt gjennom hele helga, så vi får bare krysse det vi har for at det kommer noen små Luddebarn om en måneds tid. Det hadde vært så innmari moro!

Idag, søndag - har vi vært på tur igjen.
Elin og Hege hadde farta omkring i fjellheimen ett par dager, og trengte bare en rooooolig søndag.


Det var skrekkelig, skrekkelig varmt - og ved Nørdre Rantetjern måtte Nalle til pers...



Nesningsfjella viste seg fra sin aller beste side idag!



Gutta mine, spesielt Nalle - var mest opptatt av fotografens hund, den vakre Maya...


Det hadde minka fælt på snøflekkene siden onsdag, men heldigvis var det fremdeles litt igjen.



Maya og Maxen syns fjellvatn er greit å kjøle seg ned i, de. Den muligheten hadde ikke Nalle og Tassen tenkt på før....



De fleste går omveger rundt den siste snøfonna i kneika før Hallingnatten, men ikke vi.


Det var folksomt på toppen, og vi fikk ei til å ta bilde av oss.
😎 Gruppebilde i «motvind fra sida» 😎


Det var litt lunere på andre sida av den flotte varden, men vi satt ikke lengre enn høgst nødvendig.


Vi tok den samme ruta ned som Bjørn og jeg nylig hadde gått, men denne gangen møtte vi ingen rein.


Bratt på alle kanter, spesielt ned mot Øyvatn, men fin sti!



Tassen fant at singlet’n jeg hadde mista på tur’n opp. Slik en skatt, da gitt!



Vi tok avstikker’n nedom restauranten, og satte oss pent ned for fotografens skyld 😉

Og så fortsatte vi bortover Rantan, men der blåste det hardt! 
- derfor tok vi den bratteste stien ned mot Imlan, og ned i varmen igjen. 



Tassen har det med å hoppe opp på steiner og posere, det er slikt Lundehunder er kjent for,
men Maxen syns også det var moro å stå der på stas.



Slik gikk det til, at jeg fikk brukt opp alle de klissete go’bitene denne dagen også.



Tusen takk for turen, Hege og Maxen, Elin og Maya, Nalle og Tassen.

HA EI FIN OG PASSE VARM UKE!

3 kommentarer:

  1. Her nede er det meldt mildere fra i morgen, heldigvis! Jeg tror jeg skal slutte å syte bare vi kommer oss under 25 i skyggen.
    Herlighet, for en herlig video av Tassen og hestene! Ser nesten ut som han springer rundt og sier "jeg har hilst på en hest!", så helt i lykkerus! :D <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Må si jeg går og er litt redd for at det skal begynne å brenne ett sted, etter denne lange, intense varmeperioden. I kveld var det endelig en bedre temperatur hos oss, nå mangler vi bare ei skikkelig regnskur....
      Tassen er skikkelig imponert over disse fjordingene! Han tar stadig noen gledesrunder når de kommer opp til gjerdet ☺️

      Slett
    2. Det brant på grensen til Halden i går...brannvesenet mener det er høyst sannsynlig på grunn av engangsgrill...
      I dag har det vært vesentlig kjøligere, og vesentlig mye mer behagelig! Og sånn skal det være noen dager til. Håper det holder til over helgen, så kanskje jeg kan få gått en skikkelig tur med Nairo.
      Helt fantastisk å se på han! :D

      Slett