onsdag 19. april 2023

Da Våren kom til Hallingdal

Jeg er kanskje rar som savner snøen, eller vinteren rettere sagt.
 Samtidig som jeg syns dette er ei innmari fin tid, nå når en kjenner og ser at våren kommer!


Jeg sendte ei melding til Lillian og Tove og spurte om de hadde planer for søndagen,
 da det var meldt fint vær… 

For å gjøre en lengre avgjørelse kort…


- dukka ei strålende opplagt Lillian opp utafor døra mi klokka 10 søndagsmorgen - 
sjøl om været ikke var på topp likevel


Regnet hadde gitt seg da vi ankom Golsfjellet, og nysnøen var sørpevåt


Men takket være en stødig sjåfør med firhjulstrekk, kunne vi legge ut i nyoppkjørte skiløyper en times tid etter avgang fra Bergheim!


Nysnøen lå på trærne, og tåka kvilte tungt over Storefjell. 


Vi hadde stolt blindt på Yr som lovde gløtt av sol,  men Skisporet.no holdt iallefall hva de lovet. 
Vi så riktignok ei lys stripe i det fjerne, men vi fikk ikke se de vakre Hemsedalsfjella denne dagen.


Lyset var faktisk skarpt, og det kan se ut som om Tølle også kunne trenge solbriller! 
Utover dagen ble hele løypenettet oppkjørt, og vi møtte mange folk. Alle smilende og fornøyde.
Akkurat som oss 😎😎


Jeg har forresten glemt å presentere Pink - border collien som Lillian hadde lånt med seg for anledningen.  Hailey og Bella egner seg ikke som trekkhunder, men denne frøkna var hakket ivrigere til å springe. Ho var slettes ikke av de ivrigste i sporet ho heller, men jeg tror ho syns det var ganske moro å konkurrere med Lundegutta!

Etterhvert begynte vi å se oss om etter en plass å slå oss ned.


Grillhytta stakk opp av snøen, men Lillian hadde allerede oppdaga benken utafor, og begynte straks å sope av bordet med skia.


Hvorfor sitte inne - når alt håp er ute?


Ser det ut som om alt håp er ute for oss, kanskje? 😂


Vi hadde en kjempefin dag, vi!
Smørefrie ski var helt greit på slushføret, vi var bare kjempefornøyde med rundturen som blei noe over ei mil. Jeg tipper det var nærmere 10 +grader, det var fullstendig vindstille, og en total stillhet!!! 
En fikk nesten en følelse av å være innhylla i bomull 😇


Så nå har vi gjort Golsfjellet sammen også, jeg lurer på hva som blir det neste?
Takk for turen og trivelig selskap, Lillian og Pink!



Nå er det definitivt vår i Bergheim-kroken.


Det var arbeidsdag på mandag, men vi kunne unne oss en tur oppover bakkan på formiddagen. 
Oppi skogen er det stort sett snøfritt, men vegen er ganske kvit fremdeles.


Kjenn følelsen 💓


Vi kom oss opp til Utsikten likevel, vi - og balansetreningen kunne fortsette 😅


Det har vært flere raske turer opp der i det siste, men nå frykter jeg det blir uframkommelig noen dager..


Den tapreste av alle, titta forsiktig opp gjennom iskaldt smeltevann og vissent, gammelt lauv. 
Det er alltid håp!

Våren har dyppet vingen
i solefallet i kveld.
Se! Det har dryppet
gulldrøpp
i gustne bakkehell.
                                                 Hans Børli.



I går, tirsdag - ble en fin dag full av vårtegn...
Det begynte med EU-kontroll og dekkskifte. 


Mens bilen var inne på verksted, gikk vi omkring i Nes en timestid. Da vi kom tilbake, møtte vi den søteste landstryker-jenten jeg vet om (Desna kaller seg sjøl det)


Tølle ble hodestups forelska i den unge damen. 
Akkurat det er nødvendigvis ikke ett vårtegn, for det er ikke til å komme ifra at det kribler litt ekstra i ungdommen om våren😉

Bilen blei godkjent 👍 og jeg tok en snartur til Gol for å fylle opp med div. dyrefôr.


 Stripa hadde underholdt seg sjøl her heime 😕


Halen var borte, men den ulykksalige firfirsla redda forhåpentligvis livet! Den smatt ihvertfall raskt  avgårde da jeg satte den ut i sola, stakkars liten.


Da jeg skulle inn til kaninene, fikk jeg øye på ei stor og rund humle 😍


Åh, du og du - hvor gjerne Findus ville leike da kaninene kom ut.


I postkassa lå det ei pakke fra Bystrikk og venta, og jeg kunne ikke utsette å hente den stort lengre...
Fridager som dette, altså 💓


Men vi måtte gå enda en tur i løpet av dagen, bare for å understreke at våren har kommet til Hallingdal, liksom!


Blåveisen dukka sannelig opp borti Geitsundkroken, den også!
 Linerla så jeg for noen dager siden, så det finns ingen tvil.


Da vi kom heimatt, fikk hundene mat og søvn
mens Knerten fikk slippe ut på grasset med alle tuppene sine 

Javisst er det vår, dere skulle bare hørt 😆


2 kommentarer:

  1. Tusen takk for nok en trivelig tur, tror vi får det fryktelig travelt jeg om vi skal få til alt vi planlegger! Jammen var du raskere enn meg til å få dette ut i offentligheten, jeg holder på, men ting tar tid når det er så fint vær.

    SvarSlett
  2. Det ser ut til at dere hadde en flott skitur. Vinteren er fin og det er ingen tvil om at våren er en fin tid også. Det er bare overgangen mellom de to jeg ikke er noe glad i. Fordelen med Norge er at vi har 4 årstider :)

    SvarSlett