lørdag 4. april 2015

Langt ifrå folkeskikken

Dagen derpå.

Det var tomt og stille i heimen, men jeg hadde ingenting imot å sitte i fred og ro og nyte kaffekoppen en solfylt lørdagsmorgen. Nalle koste seg i de kjærkomne snøhaugene sine, mens Tassen holdt seg på barmark nær meg. Vi er noen raringer, vi tre.

P1030821

Vi gikk en liten tur opp til Utsikten utpå dag, og det var det.

P1030834

Jeg hadde ikke energi til noe, verken til å strikke eller å spinne – slik som jeg hadde tenkt å gjøre når jeg hadde ferie og god tid!

Men har man ferie så har man ferie – og jeg måtte ingen verdens ting.

Søndag tok jeg med turkameratene mine, og spente på meg skia ved Stavnsvegen. Været bedra seg og himmelen blei plutselig blå - og som ved ett trylleslag var løypene fulle av folk og bikkjer. DET var ikke noe særlig…

Nalle var klin idiot. Bjeffa mot alle firbeinte vi møtte, eller fikk øye på i det fjerne…

P1030836

Jeg snudde i sinne, mens jeg forbanna meg sjøl opp og ned, som aldri har greid å få skikkelig folkeskikk på denne særingen. Han ble satt inn i bilen, mens jeg tok en liten tur med Tassen. Søte, snille, lille Tassen.

Vi trente litt på å gå “høgre”, vi… Både han og jeg, faktisk. Det er jo visse regler å følge for både folk og dyr i disse trikkeskinnene Smilefjes som rekker tunge

P1030839

Søndag fant vi oss ett mer egna sted, for slike som oss.

Ett enslig skuterspor fra Bjødnali til idylliske Strøstjern!

P1030856

Vi fulgte sporet over isen og inn til

Tjednvollen.P1030860

Skutersporet fulgte egentlig en veg, som jeg hadde aldri gått før.

Bare vært veldig nysgjerrig på. Fornøyd med meg selv, nå Smilefjes

P1030865

Mat og drikke gjorde turen nesten fullkommen Smilefjes

P1030869

Vi hadde liksom blitt litt for vant til å ha med selskap, og flere hunder å dele maten vår med!

Nå har vi i det minste sett både Bekkevollan og Løken med egne øyne Smilefjes

P1030871

Vi fulgte våre egne spor tilbake til Bjødnalie -

P1030880

-og tok en liten avstikker for å studere løypenettet her oppe.

P1030877

Det blei en fin, liten tur – Nalle ville nesten ikke reise herfra!

Det var nysnø og helt fantastisk flott.

P1030885

På en måte er det veldig kjekt å stille klokka fram – dagen blir lys lengre, og det passer jo oss utmerket.

Sola hadde ikke rukket å gå ned engang, da vi kom heim!!!

P1030904

Da fikk Ullf komme ut i sola, og det satte han stor pris på nå.

P1030892

Han ble børsta og stelt med, men er fortsatt ett lite lurvetroll, han Ullf Smilefjes

P1030909

På tirsdag var det arbeidsdag igjen.

Batteria var full-lada – og det trengtes! Vi hadde fullt kjør i butikken fra morgen til kveld. Ekstra moro blir det, når slike småtasser dukker opp. Chevy og Floyd skulle få sine første halsbånd, og vi var mer enn behjelpelig.

11078195_10153237053597229_1962023299930058797_n

Tirsdag og onsdag gikk i ett – og plutselig var det fridager igjen.

Påske er ei fin tid.

…derfor frista ikke å da til fjells nå, men ut på tur måtte vi

- sjøl om Tassen var en smule motvillig til å bære kløven sin sjøl!!!

P1030912

Motvilja gikk fort over Smilefjes

Tassen har kløv fra Trine str 1 fylt - med plastposer, og Nalle har en god, gammal Gresshoppa-kløv str M - fylt med en vedkubbe og en halvliter vann i hver taske…

Ta gjerne en titt, men skru ned lyden – det blåste så fælt!

 

Gutta blei tilsynelatende skuffa da elgebikkjene i Kleive ikke var heime – for nå skulle de tøffa seg!

P1030914

De passa på å markere litt ekstra da vi gikk forbi hos Dennis og Kjakan også Smilefjes som blunker

P1030919

Tassen lurte litt på hvor vi skulle gå da vegen delte seg i to…?P1030926

Vi valgte den lengste.

Da vi kom til enden av vegen, fikk de slippe ut av kløvene…

P1030929

Så begynte oppstigningen i det nye hogstfeltet…

P1030938

At det går an å ta seg fram med store maskiner her hvor det er så bratt!!!

P1030942

Etterhvert endte vi opp i en enda eldre hogstveg, og jeg MÅTTE jo se hvor høgt vi kunne komme…

Vi kom hit og ikke lengre Skuffet smilefjes

P1030946

Da slo jeg på endomondoen, men av en eller annen grunn – hadde den slått seg av da jeg la den i lomma. Dumt. Hadde vært moro å sett på kartet etterpå, hvor vi hadde gått.

P1030951

Nalle og Tassen fant en hjort oppi lia der, den smakte godt.P1030950

Etterhvert skrådde vi over til den andre ytterkanten - og da kom vi hit.

P1030964

Sett noe så vakkert!

P1030968

De dumme bilene på riksvegen på den andre sidea av elva, så ut som små biller…

Gutta har ikke høgdeskrekk, nei.

P1030982

Det gikk radig ned igjen, merkelig nok Smilefjes som rekker tunge

P1030994

Vi fant igjen kløvene, drakk opp vannet, og deretter vendte vi snutene heimover.

P1030997

Ganske bratte bakker på heimvegen også, så det er lov å beundre utsikten sånn innimellom. Vi hadde vært oppe ved begge de røde prikkene, og fortsatt var det ett stykke heim Smilefjes

P1040005

Nalle er så artig om dagen!

P1040016

Her er en liten stilstudie av Tassen med kløv – stilig fyr!

P1040017

De skal da få bære litt på tur heretter, de også. Sekken min har en tendens til å bli altfor tung. Jeg er fortsatt stiv i nakken etter de siste Vassfarturene!

Tassen behersker å tisse med kløv også, han – så han er klar for litt tyngde, voksne kar’n Smilefjes som blunker

P1040029

Idag, langfredag – fikk Nalle ett tyggebein og beskjed om å passe huset…

Jeg ville ta med meg bare snilleSTILLE-Tassen på skitur på fjellet – for det var så fint vær!!!

P1040034

Men da jeg så kaoset av folk og biler oppe ved Flatvollen . . . fikk jeg så vondt i magen at jeg snudde.

Og stakkars Nalle’n min Rødt hjerte 

 

Neste stopp Finneset!P1040041

Det ligger fortsatt mye snø i vegen, men de syns det var helt ok å gå Smilefjes

P1040042

Jeg tenkte vi kunne gå opp til Nyseter-tjern, men det viste seg å være uframkommelig i skogen.

P1040048

Ved Nyhytta hadde det faktisk vært folk en av de siste dagene. Jeg tror jammen at Tassen rakk å spise opp noen pølsepinner før vi snudde… Forbauset smilefjes

P1040047

Det er så innmari fint å være i skogen nå når det våres!

P1040050

Det ligger mye snø i skyggesida, men fuglene kvitrer i solsida og det lukter vår…

P1040056

Vi tok ei pause nede ved Utsikten igjen. Måtte liksom drøye dagen lengst mulig.

Måtte ta noen bilder med selvutløser’n.

Måtte kose oss Rødt hjerte

P1040066

Nesten ikke snø igjen her oppe, den forsvant fort!

P1040070

- og de standhaftige Hestehovene! De lyser opp i alle grøftekantene igjen!

P1040078

Fiiiineste påskeblomsten jeg veit Smilefjes

Det har vært stille og rolig her i huset etter at sola gikk ned, og det passer meg utmerket. Gubben er på fisketur hos’n Ola, og jeg skal på jobb imorgen. Da er det greit å ha lada opp igjen!

 

 

Heimepåske er slettes ikke å forakte for heimføinger som oss Smilefjes

P1040069

VI  ØNSKER  ALLE  EI  FORTSATT  GOD  PÅSKE !

2 kommentarer:

  1. Hei, jeg liker så godt naturbilder og gjerne med dyr. I dag begynner jeg å løfte meg litt ut av kun min egen blogg med ca 60 000 sidevisninger. Jeg elsker naturbilder og dikter gjerne om godt og sårt. Det er noe med meg og havet. (Tror det kalles kjærlighet :-) ) Du hadde mange fine naturbilder. Fint hvis du også vil følge min blogg; Littegranne.blogspot.com. Ha en fin dag dere også. Håper de savnede hundene er kommet til rette. Trist ellers ja. Mvh Ann Eli fra Littegranne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, det var en koselig hilsen - og jeg har akkurat opplevd mitt livs beste dag - på veldig lenge, iallefall :))))
      Gleder meg til å ta en titt innom bloggen din.

      Slett