lørdag 2. desember 2023

Høgt og lågt i Bergheimkroken



Det er da ganske utrolig at disse modnes - og faktisk smaker godt, er det ikke?!


De liker seg tydeligvis inne i vinduskarmen, og godt er nå det.
Om det ikke er julestemning, så er det ihvertfall ganske vinterlig utafor stueglasset.


Jeg har hatt flere fridager på rappen, og dagene har som vanlig gått med til korte og lange turer i Bergheimkroken.
Piggskoa er i flittig bruk om det nå er på brøyta veg eller i ubrøytet terreng. Jeg har blitt flink til å huske å ha på gamasjer også, for det er en utrolig kjekk "ting" ! 


Vi gikk den lange Masterunden en dag.
 Dvs. først 3 km på brøyta veg mot Kolsrud, deretter deler av "Mastestien" tilbake.


 Vi fulgte dyretråkk langs stien, så det var spennende å ta seg fram der! 
Vi gikk tilogmed i sporet etter en død elg😅


Det er spesielt mye hjort og rådyr her har jeg inntrykk av - og de har rikelig med mat...
Jeg tror de har fått hull og forsynt seg av hver eneste en av disse rundballene.


En dag gikk vi oppover Gaupeskørre. 


Mildværet som var noen dager tidligere i november, gjorde underverker med føret -
 det var overraskende lite snø i det bratte terrenget


Vi gikk helt opp til der stien møter skogsvegen før vi snudde.


Gutta sørga for å legge igjen beskjed om at vi hadde vært der.


En dag tjente jeg noen lusne husmor-poeng, da jeg tok en skikkelig rufs i kjøkkenskapa, 
og en dag stekte jeg knekkebrød. Syns igrunn jeg var veldig flink da.
 Det er slettes ikke sikkert det blir mer av verken vask eller bakst her i huset før jul. 


Tirsdagskvelden var det spinnekveld hos Nina i Vikersund. Koselig som alltid!
Det vrimler av vilt langs rv 7, og på heimvegen telte jeg 9 hjorter den kvelden.


Det er fremdeles ganske stusselig på Plassen til Tassen. 
Men nå greier jeg ihvertfall å gå forbi uten å grine, og det har blitt flere rundturer bortom der.


Når vi går oppover bakkan, kaster jeg alltid ett blikk ned på hogstflata og minnes den dagen i høst, da Tassen rota seg bort i skogen. Det er akkurat som om Tølle og Findus ser etter ham også...

 

Ettersom hørselen hans ble dårlig, var han alltid påpasselig med å holde seg i nærheten av meg når han gikk løs. Jeg leita etter sopp denne spesielle dagen, og gikk omkring og så ned i bakken, før jeg plutselig oppfatta at han ikke var der. Det var ingen vits å rope - sjøl om jeg ropte - for anleggsmaskiner bråkte på vegen, og Finnesetbekken gikk flomstor og buldra nedover lia. Mens vi gikk tilbake - og oppover og nedover - for å se etter ham, kjente jeg panikken stige. 
Tilslutt fikk vi altså øye på ham nede på hogstflata, der vi sist hadde sett han sto å grave...
 Han hadde nok vært så opptatt med gravinga, at han ikke merka at vi gikk videre nedover. Så hadde han fulgt spora våre oppover, før han kom tilbake til utgangspunktet. Tassen var en smarting slik.
 Nå sto han på den samme plassen og så seg fortvila omkring. Han var så bitteliten der han sto!
Jeg la på sprang nedover gjennom kvist og kvas, med Tølle og Findus på slep.  
Så glad vi blei for å se hverandre igjen!
Men gjensynsgleden var kortvarig - det gikk som det alltid gikk når Tølle og Findus ble litt for ivrige. Tassen ønska småbrødrene sine laaangt, langt vekk.
😔


Ellers har det blitt flere turer opp på Utsikten 


- uten store sprell på stubben.


Den siste novemberdagen var veldig fin. 
Lyset i november er helt spesielt, og slike gyldne øyeblikk er verdt å ta godt vare på,
nå mens jeg tar Bergheim tilbake
 

Det gjør godt i sjela å se hundene springe omkapp og kose seg. 

Jeg syns det var så mildt da vi kom tilbake fra turen, at jeg kasta både jakke og votter - jagde ut hønene og lufta godt hos kaninene.
 Det viste seg å være -4, så det tyder vel på at jeg begynner å bli litt herda 😅
Snart føles det mildt ved -10 også.
Hønene hadde forresten fått visse vårfornemmelser, og begynt å legge egg igjen!


Jeg fikk tatt meg en liten tur til mamma også i løpet av uka som gikk - uten hunder!
 For denne gangen skulle vi kose oss med kaffe og julekaker i fred, nemlig. 

 

Forrige helg blei avslutta med tidenes koseligste brev 😽Tusen takk, smådamer!
Og nå er det helg igjen. Adventshelg, tilogmed 
Den begynner iskaldt med -15. Det blir neppe lange lufteturen på oss idag, så spørs om vi ikke må finne på noe anna før jeg reiser på jobb.


Vi var så flinke til å trene triks før, men Tølle lærte aldri "å sitte bamse" - bare "juksebamse" 😅
Kanskje på tide å prøve igjen!

GOD HELG!

2 kommentarer:

  1. Vi fikk gamasjer for noen år siden, og er helt enig med deg i at det er en veldig kjekk ting! Nå er det sjelden det er så mye snø her nede at jeg trenger å bruke de, og hvis de er nødvendige, skal jeg love deg at jeg har glemt at jeg har de 🤣

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, ja slik er det med ting som er kjekke å ha 😂 Men de er gjo reie å bruke i skogen også, egentlig! Hvis man går i våt lyng og sånn, lissom 🙃 -Nøve

      Slett