mandag 18. desember 2023

Nisse-besøk

"Det har vært den 3. søndagen i advent i hele dag" sa'n 
"og skjeggveksten er fremdeles like elendig!"


Men graut har'n fått. Og nyvaska lue og votter og skjerf.


Han sklei ned i sofakroken, i det jeg satte meg til med te-koppen.
Findus var litt skeptisk med det samma, men nissen visste råd


Findus fikk sleike graut-sleiva, han 💓


Det er lett å bli venn med en lundehund💓noen ganger


Så spurte nissen om Findus ville ligge litt på armen!?!


Nei nå står ikke væla til påske, tenkte jeg - da Findus ga ham en smask på truten


At denna nissen har hundetekke, er det ingen tvil om


Findus sovna, han. Mens nissen strauk ham så forsiktig han bare kunne.


Da jeg såg at han begynte å bli sigen, nissen også - la jeg ett pledd over dem.


Augene datt att.


Det er vel det søteste paret jeg har sett noen gang, tror jeg.
Lurer på hva Findus drømmer om i natt.


Stakkar'n sklei og datt på hålka -  da han prøvde å liste seg ut i nattens mulm og mørke. 
Det skulle ikke forundre meg om han vekte hele Bergheim-kroken i rabalderet som fulgte
Han hadde bare tenkt seg opp i Olabu, 
men nå viser han seg neppe her att før skjegg og såra stolthet har grodd.

6 kommentarer:

  1. Så fin nisse du har. Herlig levende fjes på'n. Makalause Findus som greide å bli godvenn med nissen. Hadde det ikke vært så langt til Bergheim så hadde jeg trodd nissen hadde vært på besøk her og, for oppi skauen så har det dukket opp noen nissestreker.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, Jasså- sier du det?! Tror ikke han her reiser noe sted før han har fått nisseskjegg. Han venter på deg her i Olabu 🥰 -nøve

      Slett
  2. Så mykkji artig og fint du lagar og finnt på😅🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror det er bra å bruke fantasien og leike seg litt 🤗 -Nøve

      Slett