mandag 11. desember 2023

På tægerbinding-kurs del 4



Dette bildet ble tatt da jeg kjørte heimover fra forrige kurs i Hedalen.

Da jeg kjørte over Teinvassåsen på morgenen lørdag den 8., var det mørkt - dessuten satt Else på med meg, og vi skravla så jamnt at vi hadde knapt tid til å beundre omgivelsene.

Det var koselig å ha selskap på turen, og selv om Else ikke hadde planer om å begynne med tægerbinding igjen, hadde ho samla mye lesestoff om emnet i årevis.


Dessuten hadde ho med seg flere nydelige små tægerarbeider, som ho hadde kjøpt på div marked gjennom årenes løp. Det er interessant å se mange forskjellige teknikker!

Siden dette var den fjerde og siste kursdagen vår, hadde jeg prøvd meg litt på egenhånd hjemme igjen, bare for å se om jeg huska hvordan jeg skulle begynne på ting - ja, om jeg huska det jeg hadde lært.


Jeg plundra med å komme igang, men etter noen forsøk, fikk jeg til en ring.


Ringen vokste, mens Tølles tålmodighet var i ferd med å slå sprekker 😅


Mange timer seinere, hadde jeg bindi ei liten stjerne på egenhånd.
Det var kjempemoro å få det til!


 

Bjørg hadde med seg to brosjer på kurset denne gang, for nå ville ho lære oss en måte der vi kunne bruke opp de tynneste røttene. Her hadde ho brukt tre-fire tynne tæger som støttetåg, og bindi med ei like tynn tåg - og dermed skapt ett effektfullt uttrykk
Dette er smått, altså - brosjen er kanskje 5 cm i diameter


Vi fikk det til etter ei stund, vi også!
Her kunne en med fordel brukt ei stoppenål, faktisk. Det skal jeg prøve neste gang.


Jeg hadde bundet litt på stjerna mi hjemme, og brukt opp den tægeren jeg hadde som var i passelig størrelse. Heldigvis hadde Bjørg med seg masseviss, så det var bare å fortsette der jeg slapp.
Dvs ho satte meg i gang med ny støttetåg, og dermed lærte vi en snedig måte å skjøte den på.

Dyppe - dyppe - dyppe!
Jeg har en tendens til å bli for ivrig, og glemme å fukte tægeren...

Vi tok oss ei lita pause i løpet av dagen, for å kose oss med kaffe og julekaker og klementiner. 
Og ikke minst prate om tægerbinding!

En rekker ikke all verden i løpet av en skoledag på fem timer, men du verden hvor mye forskjellig vi egentlig har fått prøve oss på! Vi var ivrige alle sammen, og tilbudet om å bli med i Hedalen Kunst og Husflidslag neste år, er skikkelig fristende. Da kan vi komme sammen og binde en gang i måneden, kanskje ta oss turer for å grave tæger også. Akkurat det har ihvertfall Else og jeg planer om. Vi kjenner vel noen som har ei liten myr, som vi kan spørre om lov.


Så langt kom vi i løpet av dagen.
Ingen rakk å bli ferdig med lompefat, men vi har lært såpass mye at vi kan klare det på egenhånd. Alt bortsett fra hanken, kanskje. Bjørg har delt raust av tæger-lageret sitt, av sin erfaring og kunnskap.
Og til slutt fikk vi hvert vår diplom.
😇

Tusen takk for ett lærerikt kurs!

4 kommentarer:

  1. Det er litt av en superelev som kan legge et enkelt lite kurs fram på denne måten! Tusen takk Inger Synøve! Hilsen Bjørg

    SvarSlett
    Svar
    1. Sjøl takk,du! Dette.var det mest lærerike og inspirerende kurs jeg har gått på, Bjørg. Hilsen Inger Synøve

      Slett
  2. Imponerende og fint. Utrolig hva dere får til og tålmodighet tror jeg også er greit å ha. Tenker at du koser deg. Du må snart tenke på å ta ut førtidspensjon, for du har ikke tid til å jobbe ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gleder meg virkelig til å kunne sette meg ned med dette her igjen. Gleder meg til pensjonist-tilværelsen! Det gjør du også, tror jeg 😘 -nøve

      Slett