fredag 27. september 2024

Stolpetur'n til Dyna

Ferien var ikke over, men etter en doven start på en gråværsdag, vi dro heim fra Orrebu på mandag.
 Findus skulle på hverdagslydighetkurs hos Emma igjen, og det gjorde godt med en dusj først.

På tirsdag var det strålende vær igjen, og jeg lengta til fjells!


Valget falt av en eller annen grunn på Dyna. 
Grunnen var rett og slett Stolpejakt…og at det var lenge siden jeg hadde vært der.


Turen begynte fra Grønhovd, og stolpene sto tett i tett innover fjellheimen


Det var tett i tett med bekker og våte myrer også.


Tørr sti - våtere sti! 
Jommen sa jeg smør 😅


Jeg tipper det var hipp som happ, og lot det stå til.
VÅT STI


Det er mange båthus rundt Holmevatn

Holmevatn

Heldigvis var det varmt og godt i sola


SmåTassene hadde ingen betenkeligheter, de 😅


Over noen av bekkene var det faktisk bru!

Svartevatn

(Bildene er lagt inn i riktig rekkefølge, og det er igrunn ikke så mye å si…men det kom noen bannestrofer innimellom😅)


VÅTT - VÅTERE - VÅTEST


Delvis skya - helt greit turvær


Jeg som lengta til fjells! 
Jeg har gått til Dyna flere ganger, men kunne ikke huske at det var så mye skog og myr


Den høgeste toppen er Dyna 1212 moh, vi kunne jo ikke gi oss før målet var nådd.


SmåTassene tørka seg i reinlav

 

Før vi kryssa neste bekk…

Her kunne vi se skikkelige fjell i det fjerne  - Skogshorn!

Stolpene het enten Bekk eller Stikryss …eller noe i den duren 

Jeg blei på en måte litt lei 😳 sjøl om jeg nå ser at det var ganske fint!

Det var ganske langt fra Grønhovd til Dyna…

Men etter druge 9 km kunne vi slå oss ned på benken, og da var vi skikkelig sultne!



Det går tre stier til og fra Dyna, vi valgte den såkalte Rypeleggen på tilbaketuren 


Noen blir aldri lei 🥰


Stiene er velbrukte, men vi møtte bare to mennesker på turen.


Skjønner egentlig at folk velger å gå andre steder nå…der det ikke er så vått


Men det er overraskende mange som har gått etter stolpene her i løpet av sommeren


Det hadde ikke vært så lett å gå her om det ikke var sti - her hvor vierkjerra vokste tett.


SmåTassene fikk springe litt «fri» med langlina på slep, her hvor det var så oversiktelig


Litt rypebær her og der


Og to veldig fine lundegutter 💙💙

Den ene med en snau flekk i panna…


- og den andre mangler fremdeles pels der hvor hudbiopsien ble tatt 


Og vi gikk og gikk…



Forbi Svartevatn igjen… 



Jeg tipper det er fisk i Svartevatn, sjøl om navnet tilsier noe annet. 


Så kom vi tilbake til gapahuken Håkonbue ved Holmevatn
Her kan hvem som helst benytte seg av både grill og tak over hodet, mot ett lite bidrag. Og det sies at det skal være fisk å få 



Småtassene åt opp nista si og var straks klare til å gå videre



Bare tre km igjen, men de var tunge og skrekkelig VÅTE.


Jeg var glad jeg hadde droppa å gå til Skurvenatten for å logge noen lusne, svarte stolper…


Flere våte myrer… 
Det tok flere dager før skoa mine var tørre etter denne turen! 


Holmevatnet er stort 



Sola gikk ned, og det begynte så smått å mørkne 


Stien var godt merka til Gapahuken, men jeg tar neppe turen om igjen - ihvertfall ikke før det har vært langvarig tørke! 


Eller kanskje når snøen har lagt seg 😅


Tilbake til Grønhovd. 
Jammen er det mange store hytter der også.


De gamle setrene så falleferdige ut, men om jeg kunne velge mellom gammel og ny, hadde jeg valgt en som denne.
 

Det var tirsdagstur'n sin, det. 
På onsdag blei det Hemsedalstur med Elin og co💃💃🐕🐕🐕

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar